Rede Nacional de Certificação Profissional e Formação Inicial e Continuada – Rede CERTIFIC
DOI:
https://doi.org/10.5935/1809-2667.20120056Keywords:
.Abstract
.Downloads
References
AYRES, Bruno R.C. Os centros de voluntários brasileiros vistos como uma rede organizacional baseada no fluxo de informações. Revista de Ciência da Informação, v.2, n.1, fev. 2001.
BRASIL. MEC. LDB passo a passo. 3ª edição atualizada até 31 ago. 2009.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
ESTEBAN, M. T.(Org.). Escola, Currículo e avaliação. São Paulo: Cortez, 2003. (Série Cultura Memória e currículo; v. 5).
ESTEBAN, M. T. (Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
FERNANDES, D. Avaliação das Aprendizagens: Desafios às Teorias, Práticas e Políticas. Lisboa: Texto Editora, 2005.
GADOTTI, M. Educação e poder: Introdução à Pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 1984.
GARCIA, C. Marcelo. La Formación inicial y Permanente de los Educadores. Conselo Escolar Del Estado. Los educadores em la sociedad Del siglo XXI. Madri: Ministério de Educación, Cultura y Deporte, 2002. p. 161-194.
GAZETA do Povo. Escolha pela ascensão profissional. Disponível em: www.gazetadopovo.com.br/ensino/conteudo. Acesso em: 14 out. 2009.
GOMES, S. Tessituras Docentes da Avaliação Formativa. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2003.
JORBA, J.; SANMARTI, N. A Função Pedagógica da Avaliação. In: JORBA, J.; SANMARTI, N. Avaliação como Apoio à Aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2003.
LUCKESI, C. Avaliação da Aprendizagem Escolar. São Paulo: Cortez, 2002.
MATUI, J. Construtivismo: Teoria Construtivista Sócio-histórica Aplicada ao Ensino. São Paulo: Moderna, 1995.
OLIVIERI, L. A importância histórico-social das Redes. Rede de Informações para o Terceiro Setor, jan. 2003.
ONOFRI, M. Conhecimento prático: Autoeficácia e qualidade de ensino. Um estudo multi caso em professores de educação física. Dissertação (Doutorado em Ciências da Educação) - Faculdade de Motricidade Humana/Universidade Técnica de Lisboa, 2000. v. 1.
PERRENOUD, P. Avaliação: da Excelência à Regulação das Aprendizagens, Entre Duas Lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
SILVA, M. C. A Avaliação Formativa e Somativa: um Estudo Comparativo de seus efeitos no Rendimento Escolar na Retenção das Aprendizagens e na Atitude do Aluno. Porto Alegre: Dissertação de Mestrado de Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1979.
SILVA, E. A. Avaliação Formativa por meio da tutoria por alunos: Efeitos no desempenho Cognitivo e no Nível de Satisfação dos Aprendizes. Brasília: Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Brasília, 2006.
VASCONCELLOS, C. S. Avaliação Concepção Dialética-Libertadora do Processo de Avaliação Escolar. São Paulo: Cadernos Pedagógicos do Libertad, 2000. v.3.
VIANNA, H. M. Avaliação educacional: Teoria, Planejamento, Modelos. São Paulo: IBRASA, 2000.
VILLASBOAS, B. M. Portifólio, Avaliação e Trabalho pedagógico.
Downloads
Issue
Section
License
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).