Mobile devices: a facilitator in teaching-learning process

Authors

  • Suélly Lima Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
  • Nilson Sérgio Peres Stahl Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), Campos dos Goytacazes/RJ
  • Marco Antonio G. T. da Silva IFFluminense campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
  • Leonardo Carneiro Sardinha Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v18n216-09

Keywords:

Mobile devices, Teaching and learning, New technologies, Distance Education (DE)

Abstract

This study proposes the use of mobile devices technology as a tool for interaction between student-student, student-teacher and teacher-teacher in the teaching-learning process in order to allow a more effective learning, and play and present statistical analyzes already done that to facilitate the understanding of which conditions favor the process of teaching and learning through the use of mobile devices. One can see that the technology does not guarantee the construction of knowledge, for the use of this tool improperly imply barriers and difficulties related to the development of effective learning. The sum of application versatility and adaptability to various activities, provides distance education (DE), the promotion of curricular integration, breaking down barriers between disciplines and between different cultures, enriching the education of students and helping to raise the cultural and technological level of the students. As a result, supported by statistical data, it can be seen that this method has revealed an interaction between the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Suélly Lima Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutoranda em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Mestre em Inteligência Computacional e Pesquisa Operacional pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), campus Campos-Centro - Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: suels@iff.edu.br.
  • Nilson Sérgio Peres Stahl, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF) - Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: nilson8080@gmail.com.
  • Marco Antonio G. T. da Silva, IFFluminense campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Especialista em Produção e Sistemas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense). Professor do IFFluminense, campus Campos-Centro - Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: marcoagts@gmail.com.
  • Leonardo Carneiro Sardinha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Mestrado em Ciências de Engenharia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), campus Campos-Centro - Campos dos Goytacazes/RJ - Brasil. E-mail: lcs@iff.edu.br.

Published

25-10-2016

Issue

Section

Original articles

How to Cite

SANTOS, Suélly Lima; STAHL, Nilson Sérgio Peres; DA SILVA, Marco Antonio G. T.; SARDINHA, Leonardo Carneiro. Mobile devices: a facilitator in teaching-learning process. Revista Vértices, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 121–139, 2016. DOI: 10.19180/1809-2667.v18n216-09. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.v18n216-09.. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)