Youth and Adult Education in Hotel Management: a study on the Proeja technical course in accommodation at the Federal Institute of Maranhão
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v26n12024.19861Keywords:
Proeja (Youth and Adult Education), accommodation, IFMAAbstract
We aim with this work to identify the profile of the students of the Proeja Course (Youth and Adult Education) in Hotel Management at IFMA - Historic Center of São Luís - MA, to map the students' conceptions about the course, during the training process, aiming to present the main demands of this process. This was qualitative research supported by quantitative elements. A questionnaire was administered on Google Forms, as it was a remote class period. The research revealed that despite advances in Youth and Adult Education in Brazil and Maranhão, there is still a lot to do. Today, students still face and overcome many problems such as reconciling study time with work and caring for their families, (re)adaptation to school writing and reading activities. But there are positive points such as the awakening of a feeling of belonging to the history of São Luís, the motivation to continue studying and enter the job market. In other words, there is a stimulus for the personal and professional growth of students.Downloads
References
ARANHA, A. V. S. Formação docente para a educação profissional: especificidades da área de saúde. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p. 131-148, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/8610. Acesso em: 30 maio 2022.
ARROYO, M. G. Educação de jovens – adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L. (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. São Paulo: Autêntica, 2005.
BATISTA, M. C.; OLIVEIRA, A. P. B. I.; RODRIGUES, J. A. A pesquisa qualitativa em questão. Serviço Social e Realidade, Franca, v. 11, n. 2, p. 9-17, 2002.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 2002.
BRASIL. Casa Civil. Decreto no 5.478, de 24 de junho de 2005. Brasília, DF: Presidência da República, 2005a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5478.htm. Acesso em: 20 maio 2022.
BRASIL. Decreto no 5.840, de 13 de julho de 2006. Institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5840.htm. Acesso em: 20 maio 2022.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/96. Brasília, 20 dez. 1996. Disponível http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Seção V: Educação para a educação de jovens e adultos. Brasil: MEC, 2005b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12907:legislacoes&catid=70:legislações. Acesso em: 25 jan. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Perguntas frequentes Proeja. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/proeja/perguntas-frequentes. Acesso em: 25 abr. 2022a.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Diretrizes Curriculares para Educação de Jovens e Adultos. Brasília, DF, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012000.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Documento Base da Educação Profissional Técnica de nível médio integrada ao ensino médio. Brasília, DF: Presidência da República, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf. Acesso em: 3 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. SETEC. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos 2022. Brasília, 2022b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec-secretaria-de-educacao-profissional-e-tecnologica. Acesso em: maio 2022.
BRASIL. Portaria nº 2080, de 13 de junho de 2005. Brasília, 2005c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf1/proejaportaria2080.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.
CONSELHO MUNDIAL DE VIAGENS E TURISMO. Relatório de Impacto Econômico (EIR) de 2020. Disponível em: https://wttc.org/research/economic-impact. Acesso em: 10 jan. 2024.
COSTA, C. B. Uma história sonhada. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 17, n. 34, p. 52-65, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01881997000200007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/. Acesso em: 22 maio 2022.
CUNHA, M. I. O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: JM Editora, 1998.
DECLARAÇÃO de Hamburgo. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL SOBRE EDUCAÇÃO DE ADULTOS. Brasília: SESI/UNESCO, 1999.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (ed.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 1994.
FILHO, F. J. C. Vamos Dialogar Sobre a EJA? Monografia (Especialização) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. 2009.
FONTOURA, M. M. Fico ou vou-me embora? In: NÓVOA, A. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1992.
FREIRE, P. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2007.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: síntese dos indicadores de 2021. Brasília: IBGE, 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/2044-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios . Acesso em: 10 abr. 2024.
IFMA. Projeto Político Pedagógico do Curso Técnico em Hospedagem PROEJA: Campus São Luís – Centro Histórico. Portal IFMA, 2018. Disponível em: https://centrohistorico.ifma.edu.br/descricao-do-curso-tecnico-em-hospedagem-proeja/. Acesso em: 24 abr. 2022.
LABOV, W. Some Further Steps in Narrative Analysis. Journal of Narrative and Life History, v. 7, n. 1-4, p. 395-415, 1997. DOI: https://doi.org/10.1075/jnlh.7.49som. Disponível em: https://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/jnlh.7.49som. Acesso em: 3 abr. 2024.
MACHADO, M. M.; RODRIGUES, M. E. C. A EJA na próxima década e prática pedagógica do docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 8, n. 15, p. 383-395, jul./dez. 2014.
MENEZES, P. D. L.; CAVALCANTI, D. R. Ensino superior e formação profissional em hotelaria: estudo de caso do Curso de Bacharelado em Hotelaria da UFPB. Revista Iberoamericana de Turismo- RITUR, Penedo, v. 10, n. 2, p. 19-35, nov. 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/ritur/article/view/10216. Acesso em: 2 jun. 2022.
MIRANDA, P. V. et al. Possibilidades e desafios no PROEJA: um estudo de caso através de entrevistas com professores. Crítica Educativa, Sorocaba, SP, v. 3, n. 1, p. 85-100, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.22476/revcted.v3i1.115. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/115. Acesso em: 2 jun. 2022.
MORIN, E.; DELGADO DÍAZ, C. J. Reinventar a Educação: abrir caminhos para a metamorfose da humanidade. São Paulo: Palas Athena, 2016.
PAIS, J. M. Ganchos, tachas e biscates: jovens, trabalho e futuro. 2. ed. Lisboa: Âmbar, 2005.
PILEGGI, G. C. F.; MENDES, J. V.; GRAMANI, M. C. N.; THEOPHILO JUNIOR, R. Formação do Engenheiro de Produção: Participação Discente em Atividades Complementares. In: COBENGE, CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 33., 2005, Campina Grande, PB. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343344948_FORMACAO_DO_ENGENHEIRO_DE_PRODUCAO_PARTICIPACAO_DISCENTE_EM_ATIVIDADES_COMPLEMENTARES. Acesso em: 7 jun. 2022.
RABELO, E. G.; TOMÉ, C. L. Casos e acasos – por que eles e elas persistem?: um estudo de caso na educação de jovens e adultos. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v1i1.8922. Eventos Pedagógicos, Mato Grosso, v. 1, n. 1, p. 29-37, 2010. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/8922. Acesso em: 3 abr. 2024.
RIBEIRO, V. M. M. (Coord.). Educação para Jovens e Adultos. Ensino Fundamental – propostas curriculares para 1° segmento. São Paulo: Ação Educativa Brasileira/MEC, 2001.
SCHMIDT, A. I. T.; COUTO, M. P. DOM - EJA a distância: um projeto de aprendizagens e novas tecnologias na educação de jovens e adultos. EJA em Debate, Florianópolis, ano 2, n. 3, p. 143-151, dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/1507. Acesso em: 3 abr. 2024.
SILVEIRA, O. Permanecer na escola: um estudo com jovens egressos do Projovem. Salvador: EDUFBA, 2014.
STRELHOW, T. B. Breve história sobre a educação de jovens e adultos no Brasil. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 10, n. 38, p. 49-59, 2012. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v10i38.8639689. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639689. Acesso em: 3 abr. 2024.
TOMÉ, A. C. A. Trabalho e/ou educação: história da educação profissional no Brasil. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 1, n. 2, 2012. DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v1.n2.a1740. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/1740. Acesso em: 1 jun. 2022.
VALLE, M. C. A. A leitura literária de mulheres na EJA. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da UFMG, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUOS-8SKQDF/1/a_leitura_literaria_de_mulheres_na_eja.pdf. Acesso em: 13 jan. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jonilson Costa Correia, Dandara Catarina Pinheiro Costa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).