Perspective and Profile of the Professors from PUCPR's Internationalization Program “Global Classes”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v27n12025.23415

Keywords:

At Home Internationalization, professors, Higher Education Institutions

Abstract

This article explores the theme of internationalization at home, examining the profiles of professors in the Global Classes program, which offers classes in an additional language, at a university in southern Brazil. To achieve this, bibliographic and documentary research were conducted, followed by the development of a semi-structured online questionnaire, which was applied to professors in the program. Through the data collected, it was possible to assess how the program's implementation happened in the institution and to articulate that trajectory with the profile of the participant professors. It was noted that most are experienced professionals who are very interested in this area. However, plenty still do not feel secure and/or qualified to minister a class entirely in an additional language. This could be because of a lack of confidence in their linguistic and theoretical knowledge. Therefore, the importance of adopting a perspective that decentralizes the native speaker is highlighted. It is believed that it was possible to observe how the program proposed has been developed, expanding the research on internationalization in Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nicole Nascimento Santos Gomes
    Licenciada em Letras Português-Inglês pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) – Curitiba, PR – Brasil. E-mail: nicole.nascimento@pucpr.edu.br.
  • Karina Aires Reinlein Fernandes, Pontifical Catholic University of Paraná
    Doutora em Linguística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Professora da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) – Curitiba, PR – Brasil. E-mail: karina.reinlein@pucpr.br. 

References

BRANCO, L. G. Identidade profissional dos professores envolvidos no English Semester da PUCPR. Curitiba, 2019. 58 p. Relatório Final (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica, Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná. 2019.

DAFOUZ, E.; SMIT, U. The ROAD-MAPPING Framework. In: DAFOUZ, E.; SMIT, U. ROAD-MAPPING English Medium Education in the Internationalised University. Cham: Palgrave Pivot, 2020. p. 39-68.

DAFOUZ, E.; SMIT, U. Towards a dynamic conceptual framework for English-medium education in multilingual university settings. Applied Linguistics, v. 37, n. 3, p. 397-415, 2016. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/amu034. Disponível em: https://academic.oup.com/applij/article/37/3/397/1741720. Acesso em: 25 set. 2025.

EEH realiza curso de formação de professores para oferta de Global Classes. PUCPR, Toledo, 1 fev. 2024. Disponível em: https://www.pucpr.br/noticias/eeh-realiza-curso-de-formacao-de-professores-para-oferta-de-global-classes. Acesso em: 1 out. 2025.

EL KADRÍ, M. S.; GIMENEZ, T. Formando professores de inglês para o contexto do inglês como língua franca. Acta Scientiarum. Language and Culture, Maringá, v. 35, n. 2, p. 125-133, abr./jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v35i2.14958. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciLangCult/article/view/14958. Acesso em: 25 set. 2025.

ENGLISH as a Medium of Instruction (EMI) classes have just started! PUCPR, 20 ago. 2019. https://www.pucpr.br/international/news/english-as-a-medium-of-instruction-emi-classes-have-just-started. Acesso em: 1 out. 2025.

FERNANDES, K. A. R. Curso de formação local para professores de inglês como meio de instrução: elaboração, pilotagem, resultados. 2021. Tese (Doutorado em Letras) – Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/70853. Acesso em: 25 set. 2025.

A FORMAÇÃO de professores(as) no Faculty Development Course: Teaching in another language, versão Toledo, foi Nota 10! PUCPR, 18 fev.2025. Disponível em: https://blogs.pucpr.br/eeh/2025/02/18/faculty-development-course-teaching-in-another-language/. Acesso em: 1 out. 2025.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 7. ed. São Paulo: Grupo GEN Atlas, 2022.

GIL, A. C. Como Fazer Pesquisa Qualitativa. São Paulo: Grupo GEN Atlas, 2021.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7. ed. São Paulo: Grupo GEN Atlas, 2019.

KNIGHT, J. Updating the definition of internationalization. International Higher Education, Boston, v. 33, p. 2-3, Mar. 2003. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/7391. Acesso em: 25 set. 2025.

LASAGABASTER, D. English-Medium Instruction in Higher Education. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2022.

MACIEL-BARBOSA, T. A. Protagonismo do aluno e uso de metodologias ativas em prol da aprendizagem significativa e da educação humanista. Rev. Educ., Brasília, v. 40, n. 154, p. 32-56, jul./dez. 2017. Disponível em: https://anec.org.br/wp-content/uploads/2021/02/Revista-Educacao-154.pdf. Acesso em: 25 set. 2025.

MARCELINO, M.; VERNIANO, M. I. Teorias de Aquisição da Linguagem e o Professor de Educação Bilíngue: a importância do planejamento linguístico. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 2 Esp., p. 129-147, 2022. DOI: https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p130. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45471. Acesso em: 25 set. 2025.

MARSHALL, S.; MOORE, D.; HIMETA, M. French-Medium Instruction in anglophone Canadian higher education: the plurilingual complexity of students and their instructors. Canadian Journal of Applied Linguistics, Fredericton, v. 24, n. 1, p. 181-204, 2021. DOI: https://doi.org/10.37213/cjal.2021.29345. Disponível em: https://journals.lib.unb.ca/index.php/CJAL/article/view/29345. Acesso em: 6 jul. 2024.

MUSLIU, A.; FRENZEL, A. C. Teachers’ Emotions: Validation of the Teacher Emotions Scales in Albanian. Education Research International, v. 2023, p. 1-14, jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1155/2023/6641455. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1155/2023/6641455. Acesso em: 23 set. 2023.

PISHGHADAM, R.; ADAMSON, B.; SHAYESTEH, S. Emotion-Based Language Instruction (EBLI) as a new perspective in bilingual education. Multilingual Education, v. 3, n. 9, p. 1-16, 2013. DOI: https://doi.org/10.1186/2191-5059-3-9. Disponível em: https://multilingual-education.springeropen.com/articles/10.1186/2191-5059-3-9. Acesso em: 6 jul. 2024.

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO PARANÁ. Global Classes. Disponível em: https://www.pucpr.br/global-classes/. Acesso em: 13 jan. 2024.

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO PARANÁ. Plano Estratégico de Internacionalização: 2023-2028. Curitiba: Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação, [2023a].

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO PARANÁ. Programa PUCPR Global Classes: manual. Curitiba: PUCPR Internacionalização, [2023b].

SALGADO, A. C. P. et al. Formação de professores para a educação bilíngue: desafios e perspectivas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, EDUCERE, 3., ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 10., 2009, Curitiba. Anais […]. Curitiba: PUCPR, 2009.

SOUZA, R. C. Metodologias para a Educação Bilíngue. In: MEGALE, A. (org.). Educação bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019.

STALLIVIERI, L. Internacionalização e intercâmbio: dimensões e perspectivas. 1. ed. Curitiba: Appris, 2017.

THIESEN, J. S. Internacionalização dos currículos na educação básica: concepções e contextos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 991-1017, out./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p991-1017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/34932. Acesso em: 25 set. 2025.

Published

17-10-2025

How to Cite

GOMES, Nicole Nascimento Santos; FERNANDES, Karina Aires Reinlein. Perspective and Profile of the Professors from PUCPR’s Internationalization Program “Global Classes”. Revista Vértices, [S. l.], v. 27, n. 1, p. e27123415, 2025. DOI: 10.19180/1809-2667.v27n12025.23415. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/23415.. Acesso em: 18 oct. 2025.