International professional development of teachers and decolonizing resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v27n12025.23434

Keywords:

teacher-researcher, colonizers, decolonization, global north and south, international training

Abstract

In short-term international training, but mainly in graduate studies of teachers-researchers, the approach and colonized knowledge and/or whitewashed become challenges, as well as in international publishing and on recognition of Brazilian academic publishing through indexes created by academic colonizers. Introduced by the diverse experiences on short and long-term training, in North America and Europe, and as editor of academic journal in Brazil, the author reflects on colonizing experiences suffered, the need of decolonizing resistance, sanctions suffered and their roots, and some possible paths for Brazilian teachers-researchers and the current educational Brazilian scientific society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Camila Gasparin, Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina
    Mestre em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Professora do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC) – Florianópolis, SC – Brasil. E-mail: camila.gasparin@ifsc.edu.br.

References

AMERICAN PHYSICAL SOCIETY. Advancing physics, together. 2024. Disponível em: https://www.aps.org/. Acesso em: 27 out. 2024.

ARBUCKLE, A.; ADEMA, J.; ORTEGA, É. Editors’ Gloss: The Problem with Monolingualism in Academic Knowledge Production. The Journal of Electronic Publishing, v. 27, n. 1, p. 33-40, 2024. DOI: https://doi.org/10.3998/jep.6258. Disponível em: https://journals.publishing.umich.edu/jep/article/id/6258. Acesso em: 17 nov. 2025.

ASSIS, L. Estados Unidos e América Latina: a divisão racializada de um continente. Curitiba: Editora Appris, 2023.

BIHARI, A.; TRIPATHI, S.; DEEPAK, A. A review on h-index and its alternative indices. Journal of Information Science [online], v. 49, n. 3, p. 624-665, 2023. DOI: https://doi.org/10.1177/01655515211014478. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/01655515211014478. Acesso em: 17 nov. 2025.

CAMPOS, L. A. M.; MARINS, J. S.; RAMOS, M. C. N.; SILVA, J. C. T., OLIVEIRA, T. M. A.; BEHAR, C. O que são estereótipos. Ciência Atual, v. 17, n. 2, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revista.saojose.br/index.php/cafsj/article/view/520. Acesso em: 17 nov. 2025.

CAMPOS, P. H. F.; LIMA, R. C. P. Capital simbólico, representações sociais, grupos e o campo do reconhecimento. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 167, p. 100-127, 2018. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4283. Acesso em: 17 nov. 2025.

CENTRO BRASILEIRO DE PESQUISAS FÍSICAS. Escola de Física CERN. 2024. Disponível em: https://mesonpiold.cbpf.br/renafae/escolacern/. Acesso em: 22 out. 2024.

CERN. CERN Teacher Programmes. 2024. Disponível em: https://teacher-programmes.web.cern.ch/. Acesso em: 22 out. 2024.

DATTA, R.; CHAPOLA, J. Decolonizing autoethnography. In: OKOKO, J. M.; TUNISON, S.; WALKER, K. D. (ed.). Varieties of qualitative research methods: selected contextual perspectives. New York: Springer, 2023. p. 121-126. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-04394-9_20. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-04394-9_20. Acesso em: 17 nov. 2025.

EDUCATION TESTING SERVICES. TOEFL. 2024. Disponível em: https://www.ets.org/toefl.html. Acesso em: 27 out. 2024.

FREIRE, P. Pedagogy of the opressed. Tradução M. B. Ramos. 30th anniversary ed. New York, NY: The Continuum International Publishing Group, 2005.

FREIRE FILHO, J. Mídia, Estereótipo e Representação das Minorias. ECO-PÓS, v. 7, n. 2, p. 45-71, 2004. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/1120. Acesso em: 17 nov. 2025.

FRERES, H. A. A educação e a ideologia da empregabilidade: formando para o (des)emprego. 2008. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, 2008. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/3042. Acesso em: 27 ago. 2025.

GABRIEL, J. Whitewash: racialized politics and the media. New York: Routledge, 1998.

GARBE, S. An autoethnography of and in solidarity: Post- and decolonial critique and autoethnographic positioning analysis. Qualitative Inquiry, v. 30, n. 8-9, p. 695-704, 2024.

GASPARIN, C. A internacionalização como caminho acadêmico e os usos dos termos “extension” e “outreach”. Caminho Aberto: revista de extensão do IFSC, v. 17, p. 1-11, 2023. DOI: https://doi.org/10.35700/2359-0599.2023.17.3563. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/caminhoaberto/article/view/3563. Acesso em: 18 nov. 2025.

GASPARIN, C.; VERÍSSIMO, D.; LOPES, J. A escola de física do CERN: preparação e perspectivas. In: MARAVIESKI, S. P. (org.). Pesquisa em ensino de física 2. Ponta Grossa: Atena Editora, 2019. p. 1-7. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/432688/1/E-book-Pesquisa-em-Ensino-de-Física-2.pdf. Acesso em: 18 nov. 2025.

HIGGINS, M.; MAHY, B.; AGHASALEH, R.; ENDERLE, P. Patchworking Response-ability in Science and Technology Education. Reconceptualizing Educational Research Methodology, v. 10, n. 2-3, p. 356-383, 2019. DOI: https://doi.org/10.7577/rerm.3683. Disponível em: https://journals.oslomet.no/index.php/rerm/article/view/3683. Acesso em: 17 nov. 2025.

ICTP-SAIFR. International Centre for Theoretical Physics: South American Institute for Fundamental Research. 2024. Disponível em: https://www.ictp-saifr.org/. Acesso em: 27 out. 2024.

IELTS. International English Language Testing System. 2024. Disponível em: https://ielts.org/. Acesso em: 27 out. 2024.

IGNÁCIO, N. A. O controle das mídias pelo Norte Global como reforço da colonialidade. 2023. 27 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Relações Internacionais) ‒ Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37142. Acesso em: 27 ago. 2025.

IOP. Institute of Physics. 2024. Disponível em: https://www.iop.org/. Acesso em: 27 out. 2024.

KHELIFA, R.; MAHDJOUB H.; BAALOUDJ A.; CHAIB, S. Language of citation and publishing performance of graduate students in French-speaking countries with different economic and linguistic advantages. FACETS, v. 7, p. 71-81, 2022. DOI: https://doi.org/10.1139/facets-2021-0073. Disponível em: https://www.facetsjournal.com/doi/10.1139/facets-2021-0073. Acesso em: 17 nov. 2025.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2013. (Debates).

LOBACHEV, S. Top languages in global information production. Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, v. 3, n. 2, p. 1-12, 2008. DOI: https://doi.org/10.21083/partnership.v3i2.826. Disponível em: https://journal.lib.uoguelph.ca/index.php/perj/article/view/826. Acesso em: 17 nov. 2025.

MASSAGLI, S. R. A falsa representação da identidade brasileira na construção do personagem Zé Carioca da Disney. Literartes, v. 1, n. 8, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2018.139877. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/139877. Acesso em: 17 nov. 2025.

MIGNOLO, W. D. Colonialidade: O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, e329402, 2017. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/abstract. Acesso em: 17 nov. 2025.

MIGNOLO, W. D. Coloniality of power and de-colonial thinking. Cultural Studies, v. 21, n. 2-3, p. 155-167, 2007. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09502380601162498. Acesso em: 17 nov. 2025.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portal Carolina Bori. Revalidação/reconhecimento de diplomas estrangeiros. 2024. Disponível em: https://carolinabori.mec.gov.br/. Acesso em: 22 out. 2024.

MONDAL, H.; DEEPAK, K. K.; GUPTA, M.; KUMAR, R. The h-Index: Understanding its predictors, significance, and criticism. The h-Index: understanding its predictors, significance, and criticism. Journal of Family Medicine and Primary Care, v. 12, n. 11, p. 2531-2537, Nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.4103/jfmpc.jfmpc_1613_23. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38186773. Acesso em: 17 nov. 2025.

MONTGOMERY, S. Of towers, walls, and fields: perspectives on language in science. Science, v. 303, n. 5662, p. 1333-1335, 2004. DOI: https://doi.org/10.1126/science.1095204. Disponível em: https://www.science.org/doi/10.1126/science.1095204. Acesso em: 17 nov. 2025.

MORI, R. H. A construção do estereótipo positivo do estudante nipo-brasileiro. 2022. Dissertação (Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Japonesa) ‒ Departamento de Letras Orientais, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/D.8.2022.tde-28022023-185124. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8157/tde-28022023-185124. Acesso em: 17 nov. 2025.

NARST. National Association for Research in Science Teaching. 2024. Disponível em: https://narst.org/. Acesso em: 27 out. 2024.

NEGRO DRAMA. [Intérprete]: Racionais MC’S. São Paulo, 2002. Disponível em: https://music.youtube.com/watch?v=u4lcUooNNLY&si=ZDqMF_j4NroLaRV. Acesso em: 22 out. 2024.

OURIQUES, N. O colapso do figurino francês: crítica às ciências sociais no Brasil. Florianópolis, SC: Editora Insular, 2021.

PEREIRA, L. M. O.; SILVA, D. R. G.; SILVA, H. A.; BARROS, L. G. C.; NUNES FILHO, J. D. Impacto da Síndrome do Impostor no âmbito acadêmico e profissional. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 24, n. 3, p. 1-10, 2024. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e15278.2024. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/15278/8511. Acesso em: 17 nov. 2025.

PERIMETER INSTITUTE. Einstein Plus. 2024. Disponível em: https://perimeterinstitute.ca/einsteinplus. Acesso em: 27 out. 2024.

QUENTAL, P. A. A latinidade do conceito de América Latina. GEOgraphia, v. 14, n. 27, p. 46-75, 2013. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2012.v14i27.a13634. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13634. Acesso em: 17 nov. 2025.

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala?. Belo Horizonte: Letramento, 2019. 112 p. (Feminismos Plurais).

RYAN, P. Don't insist on English!. TED Talk. Dubai, 2010. Disponível em: https://www.ted.com/talks/patricia_ryan_don_t_insist_on_english?subtitle=en&lng=pt-br. Acesso em: 22 out. 2024.

SCHMIDT, N. The Privilege to Select: Global Research System, European Academic Library Collections, and Decolonisation. 2020. Tese (Doutorado em Arte e Ciências Culturais) – Faculdade de Humanidades e Teologia, Lund University, Lund, 2020. Disponível em: https://portal.research.lu.se/en/publications/the-privilege-to-select-global-research-system-european-academic-. Acesso em: 22 out. 2024.

SHANGAI RANKING. 2025 Academic Ranking of World Universities. 2025. Disponível em: https://www.shanghairanking.com/rankings/arwu/2025. Acesso em: 28 ago. 2025.

SILVA, C. M. "É falar com as mãos e comer com o coração": O trabalho discursivo do estereótipo italiano na indústria alimentícia brasileira. Ágora, v. 23, n. 1, p. 154-170, 2021. DOI: https://doi.org/10.17058/agora.v23i1.15957. Disponível em: https://seer.unisc.br/index.php/agora/article/view/15957. Acesso em: 17 nov. 2025.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE FÍSICA. Sociedade Brasileira de Física. 2024. Disponível em: https://www.sbfisica.org.br/v1/sbf/. Acesso em: 27 out. 2024.

STOCKEMER, D.; WIGGINTON, M. J. Publishing in English or another language: An inclusive study of scholar’s language publication preferences in the natural, social and interdisciplinary sciences. Scientometrics, v. 118, n. 2, p. 645-652, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-018-2987-0. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-018-2987-0. Acesso em: 17 nov. 2025.

SUPPO, H. Intelectuais e artistas nas estratégias francesas de" propaganda cultural" no Brasil (1940-1944). Revista de História, n. 133, p. 75-88, 1995. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i133p75-88. Disponível em: https://revistas.usp.br/revhistoria/article/view/18770. Acesso em: 17 nov. 2025.

TIMES HIGHER EDUCATION. World University Rankings 2025. 2025. Disponível em: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2025/world-ranking. Acesso em: 17 nov. 2025.

UNIVERSITY OF WATERLOO. Quantum for educators. 2024. Disponível em: https://uwaterloo.ca/institute-for-quantum-computing/outreach-and-workshops/quantum-educators. Acesso em: 22 out. 2024.

U.S. NEWS. Best Global Universities in Brazil. 2025. Disponível em: https://www.usnews.com/education/best-global-universities/brazil. Acesso em: 27 ago. 2025.

VILHENA JR, W. M. O ensino superior brasileiro e as influências dos modelos internacionais. Ambiente: Gestão e Desenvolvimento, v. 17, n. 2, p. 92-109, 2024. DOI: https://doi.org/10.24979/ambiente.v17i2.1323. Disponível em: https://periodicos.uerr.edu.br/index.php/ambiente/article/view/1323. Acesso em: 17 nov. 2025.

WORLD EDUCATION SERVICES. Credential Evaluations. 2024. Disponível em: www.wes.org. Acesso em: 27 out. 2024.

Published

26-11-2025

Issue

Section

Dossiê Temático: REVISITANDO A INTERNACIONALIZAÇÃO: discussões e desafios sobre políticas de internacionalização na educação

How to Cite

GASPARIN, Camila. International professional development of teachers and decolonizing resistance. Revista Vértices, [S. l.], v. 27, n. 1, p. e27123434, 2025. DOI: 10.19180/1809-2667.v27n12025.23434. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/23434.. Acesso em: 8 dec. 2025.