Internationalization in Education: the role of Ifal in academic mobility and its impacts on student development
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v27n12025.23462Keywords:
internationalization in education, academic mobility, students’ experiencesAbstract
This article presents an excerpt from the author's Master's Dissertation, entitled “Student pathways of international academic mobility: an exploratory study on the experiences of students from the Federal Institute of Alagoas”, defended in 2021 at the University of Minho (Uminho) in Portugal. The study aimed to investigate the international academic mobility experiences of seven students from the Federal Institute of Alagoas (Ifal). The analysis focused on highlighting the knowledge gained and the impact it had on the participants' academic and personal development, as well as identifying how the experiences acquired abroad were shared within Ifal, seeking to understand their effect on both the students and the institution as a whole, although the benefits may not have been uniformly perceived by all.Downloads
References
ALTBACH, P. G. Globalisation and the university: myths and realities in an unequal world. Tertiary Education and Management, v. 10, n. 1, p. 3‑25, 2004. DOI: https://doi.org/10.1080/13583883.2004.9967114. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13583883.2004.9967114. Acesso em: 7 nov. 2025.
ANDRADE, C. C. R. V. Percursos estudantis de mobilidade acadêmica internacional: um estudo exploratório sobre experiências dos estudantes do Instituto Federal de Alagoas. 2021. 207 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação, Área de Especialização em Sociologia da Educação e Políticas Educativas) ‒ Universidade do Minho, Braga, 2021. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/76810. Acesso em: 7 nov. 2025.
ARTUÇ, E.; DOCQUIER, F.; ÖZDEN, Ç.; PARSONS, C. A global assessment of human capital mobility: the role of non-OECD destinations. Washington, DC: World Bank, Development Research Group, Trade and International Integration Team, 2014. (Policy Research Working Paper, n. 6863). Disponível em: https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/c3a81fed-d069-5a36-a34b-c01fb4c75a25/content. Acesso em: 14 ago. 2025.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 1. ed. rev. e atual. Lisboa: Edições 70, 2011.
BOURDIEU, P. Capital simbólico e classes sociais. Novos Estudos, v. 32, n. 2, p. 105-115, 2013.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da República Federativa do Brasil: seção 1, Brasília, DF, n. 98, p. 44-46, 24 maio 2016. Disponível em: http://bit.ly/2fmnKeD. Acesso em: 14 set. 2024.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). História e missão. Brasília, 2011a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/historia-e-missao. Acesso em: 14 set. 2024.
BRASIL. Decreto nº 7.642, de 13 de dezembro de 2011. Brasília, DF: Presidência da República, 2011b. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2011/decreto-7642-13-dezembro-2011-611999-normape.html. Acesso em: 14 set. 2024.
BRASIL. Decreto nº 9.784, de 7 de maio de 2019. Declara a revogação, para fins do disposto no art. 16 da Lei Complementar nº 95, de 26 de fevereiro de 1998, e no art. 9º do Decreto nº 9.759, de 11 de abril de 2019, de decretos normativos. Brasília, DF: Presidência da República, 2019. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2019/decreto-9784-7-maio-2019-788080-publicacaooriginal-157879-pe.html. Acesso em: 14 set. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Levantamento das ações de internacionalização e resultados do GT de políticas de internacionalização. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/maio-2018-pdf/87481-acoes-de-internacionalizacao/file. Acesso em: 14 set. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Ministro da C&T lança o programa Ciência sem Fronteiras. CAPES, 26 jul. 2011. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/ministro-da-cat-lanca-o-programa-ciencia-sem-fronteiras. Acesso em: 14 ago. 2025.
CONSELHO NACIONAL DAS INSTITUIÇÕES DA REDE FEDERAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA (CONIF). Livreto comemorativo: 10 anos Institutos Federais. 2018. Disponível em: https://portal.conif.org.br/images/Docs/estudos/livreto_final_v5.pdf. Acesso em: 14 set. 2024.
DE WIT, H. Internationalization of higher education: Nine misconceptions. International Higher Education, n. 64, p. 1-6, 2011. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2011.64.8556. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/8556/8321. Acesso em: 14 set. 2024.
DE WIT, H.; HUNTER, F. Understanding internationalisation of higher education in the European context. In: EUROPEAN PARLIAMENT. Directorate-General for International Policies. Policy Department B: Structural and Cohesion Policies. Internationalisation of higher education. Brussels: European Parliament, 2015. p. 41-58. Disponível em: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/1b743fec-8b6c-45c2-aa9e-2fdf0967757b/language-en. Acesso em: 14 set. 2024.
FREITAS, M. E. A mobilidade como novo capital simbólico nas organizações ou sejamos nômades? In: BARBOSA, L. (coord.). Cultura e diferença nas organizações: reflexões sobre nós e os outros. São Paulo: Atlas, 2009. p. 89-115.
HUDZIK, J. Comprehensive internationalization: from concept to action. Washington, D.C: NAFSA, Association of International Educators, 2011.
KNIGHT, J. Updated definition of internationalization. International Higher Education, n. 33, p. 2-3, 2003. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2003.33.7391. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/7391. Acesso em: 11 nov. 2025.
LEASK, B. Internationalizing the curriculum and all students’ learning. International Higher Education, n. 78, p. 5-6, 2014. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2014.78.5798. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/5798. Acesso em: 11 nov. 2025.
MOROSINI, M. C. Como internacionalizar a universidade: concepções e estratégias. In: MOROSINI, M. (org.). Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019. p. 11-27.
NIÑO-MURCIA, M. English is like the dollar: hard currency ideology and the status of English in Peru. World Englishes, v. 22, n. 2, p. 121-142, 2003. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-971X.00283. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-971X.00283. Acesso em: 14 set. 2024.
STALLIVIERI, L. Compreendendo a internacionalização da educação superior. Revista de Educação do Cogeime, v. 26, n. 50, p. 15-36, 2017a.
STALLIVIERI, L. Internacionalização da educação superior em contextos (des)favoráveis. In: CONFERÊNCIA BINACIONAL DE EDUCAÇÃO, Rivera, Uruguai, 4-6 set. 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/340634591_INTERNACIONALIZACAO_DA_EDUCACAO_SUPERIOR_EM_CONTEXTOS_DESFAVORAVEIS. Acesso em: 14 set. 2024.
STALLIVIERI, L. Internacionalização e intercâmbio: dimensões e perspectivas. Curitiba: Appris, 2017b.
WACHTER, B. An introduction: Internationalisation at home in context. Journal of Studies in International Education, v. 7, n. 1, p. 5-11, 2003. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315302250176. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1028315302250176. Acesso em: 14 set. 2024.
YIN, R. K. Case study research and applications: design and methods. 6. ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2018.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carla Cristina Real Vieira de Andrade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).














1.png)


