Revisiting the Internationalization of Higher Education in Brazil: Strategies, Challenges, and Development Opportunities
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v27n12025.23484Keywords:
internationalization, education, programs, challenges, strategiesAbstract
This article aims to provide a critical-explanatory analysis of the internationalization of higher education in Brazil, addressing some of the strategies and policies that have been implemented. It examines the impact of these policies, discusses the obstacles, and rethinks bureaucratic strategies in order to propose openings that facilitate the paths for internationalization to truly become part of the reality for Brazilian education professionals. This work also seeks to clarify guidelines on how to execute the processes for the recognition and validation of diplomas through the Carolina Bori platform. The conclusions suggest the need to improve clarity in the recognition processes and coordination between CAPES, the Department of Education (MEC), and other entities to ensure the effectiveness of internationalization policies.Downloads
References
ALTBACH, P. G.; KNIGHT, J. The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education, v. 11, n. 3, p. 290-305, 2007. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315307303542. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1028315307303542. Acesso em: 28 jul. 2025.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Relatório de Gestão 2023. Brasília, DF: CAPES, 2024a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/relatorio-de-gestao/01042024_Relatorio_de_Gestao_2023_CAPES_010424.pdf. Acesso em: 26 ago. 2024.
BRASIL. Decreto nº 5.773, de 9 de maio de 2006. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições de educação superior e cursos superiores de graduação e sequenciais no sistema federal de ensino. Diário Oficial da União, Seção 1, Brasília, DF, p. 6, 10 maio 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/decreton57731.pdf. Acesso em: 28 ago. 2024.
BRASIL. e-MEC. Sistema eletrônico de acompanhamento e gestão de instituições e cursos de ensino superior. Disponível em: https://emec.mec.gov.br. Acesso em: 24 ago. 2024b.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 ago. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Estabelece diretrizes e procedimentos para o reconhecimento de diplomas de cursos superiores obtidos no exterior. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 fev. 2002. Seção 1, p. 25.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 3, de 22 de junho de 2016. Define as diretrizes para o reconhecimento de diplomas de cursos superiores obtidos no exterior. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 jun. 2016a. Seção 1, p. 25.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa nº 22, de 13 de dezembro de 2016. Dispõe sobre normas e procedimentos gerais de tramitação de processos de solicitação de revalidação de diplomas de graduação estrangeiros e de reconhecimento de diplomas de pós-graduação stricto sensu expedidos por instituições estrangeiras de educação superior. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, 13 dez. 2016b. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/22937970. Acesso em: 27 jul. 2025.
BRASIL. Reconhecimento de diploma de pós-graduação. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/servicos/reconhecer-ou-revalidar-diploma-de-curso-superior-obtido-no-exterior. Acesso em: 27 ago. 2024c.
COORDENAÇÃO de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior ofertará 6,7 mil vagas de pós-graduação para professores. Portal CAPES, Brasília, DF, 8 ago. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/capes-ofertara-6-7-mil-vagas-de-pos-graduacao-para-professores. Acesso em: 28 ago. 2024.
GLÄNZEL, W.; DEBACKERE, K.; MEYER, M. 'Triad' or 'Tetrad'? On global changes in a dynamic world. Scientometrics, v. 74, n. 1, p. 71-88, 2008.
GUIMARÃES, F. F.; FINARDI, K. R.; CASOTTI, J. B. C. Internationalization and language policies in Brazil: what is the relationship? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 19, n. 2, p. 295-327, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1984-6398201913553. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/7yRjFPFBGHnxFzfrhYWvcJd. Acesso em: 27 jul. 2025.
HAEFFNER, C.; ZANOTTO, S. R.; GUIMARÃES, J. A. Internacionalização da universidade brasileira: desafios e perspectivas na busca pelo padrão de universidade de classe mundial. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 17, n. 37, p. 1-28, 2021. DOI: https://doi.org/10.21713/rbpg.v17i37.1797. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1797. Acesso em: 27 jul. 2025.
HARRISON, N.; PEACOCK, N. Cultural distance, mindfulness and passive xenophobia: Using Integrated Threat Theory to explore home higher education students’ perspectives on “internationalisation at home”. British Educational Research Journal, v. 36, n. 6, p. 877-902, 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/01411920903191047. Disponível em: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1080/01411920903191047. Acesso em: 27 jul. 2025.
HEINZLE, M. R. S.; PEREIRA, P. Políticas de internacionalização em universidades fundacionais: produção intelectual, intercâmbio, currículo e internacionalização integral. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 31, n. 119, e0233354, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362023003103354. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/tcyv6nqy9npSff3dwFFMqQx. Acesso em: 27 jul. 2025.
KNIGHT, J. The internationalization of higher education scrutinized: international program and provider mobility. Sociologias, v. 22, n. 54, p. 176-199, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/15174522-97865. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/xr4BCZZJq5rsLYRhyrzPhBd. Acesso em: 27 jul. 2025.
LETA, J.; THIJS, B.; GLÄNZEL, W. A macro-level study of science in Brazil: seven years later. Encontros Bibli, v. 18, n. 36, p. 51-66, 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2013v18n36p51. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2013v18n36p51. Acesso em: 29 jul. 2025.
MAZZAROL, T.; SOUTAR, G. N. Push-pull theory and international student destination choice. International Journal of Educational Management, v. 16, n. 2, p. 82-90, 2002. DOI: https://doi.org/10.1108/09513540210418403. Disponível em: https://www.emerald.com/ijem/article/16/2/82/124983/Push-pull-factors-influencing-international. Acesso em: 29 jul. 2025.
NEVES, C. E. B.; BARBOSA, M. L. O. Internationalization of Higher Education in Brazil: advances, obstacles, and challenges. Sociologias, v. 22, n. 54, p. 144-175, maio-ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/15174522-99656. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/vd6H5x6RB56rrXkYzKDyGVB/. Acesso em: 29 jul. 2025.
PERKINS, R.; NEUMAYER, E. Geographies of educational mobilities: exploring the uneven flows of international students. Geographical Journal, v. 180, n. 3, p. 246-259, nov. 2013. DOI: https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1857523. Disponível em: https://ssrn.com/abstract=1857523. Acesso em: 29 jul. 2025.
QUACQUARELLI SYMONDS. QS World University Rankings 2024. Quacquarelli Symonds, 2024. Disponível em: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2024. Acesso em: 24 ago. 2024.
RAMOS, M. Y. Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, e161579, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201706161579. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Zx4JYVjsbD9zcC9MsWGY6vL/?lang=pt. Acesso em: 29 jul. 2025.
WIT, H.; HUNTER, F. The future of internationalization of higher education in Europe. International Higher Education, n. 83, p. 2-3, 2015. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.2015.83.9073. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/9073. Acesso em: 29 jul. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anna Cecília Castor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).