Internationalization Policies in Basic Education: Insertions in Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v27n12025.23505Keywords:
public policies, internationalization in teacher education, international training programsAbstract
This article discusses the process of the internationalization of education in Brazil, with an emphasis on teacher training. It examines how internationalization, initially focused on higher education, has also come to influence basic education through public policies and academic mobility programs such as Science Without Borders, Languages Without Borders, and initiatives developed in the United States, Canada, Ireland, and Mercosur. The discussion is grounded in the contributions of Thiesen (2017, 2019), Passoni, El Kadri, and Oliveira (2024), Damasceno and Bethônico (2020), as well as reflections based on decolonial perspectives from Mignolo (2005, 2017), highlighting developments during the period from 2020 to 2025. Through intersections with the legal framework, the National Common Curricular Base, and current programs, the paths taken, the political choices made, and the forms of international integration being prioritized are questioned, suggesting more inclusive and contextualized alternatives for teacher education.Downloads
References
AGUIAR, A. M. S. Estratégias educativas de internacionalização: uma revisão da literatura sociológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 67-79, jan./abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022009000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/fgd6zLQNw9t9fGRzCSgRXKw. Acesso em: 21 out. 2025.
AGUIAR, A. M. S. O recurso às escolas internacionais como estratégia educativa de famílias socialmente favorecidas. 2007. 241 f. Tese (Doutoramento em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/items/f782004f-a586-4086-9964-31625672349a. Acesso em: 21 out. 2025.
BEELEN, J.; JONES, E. Redefining internationalization at home. In: CURAJ, A.; MATEI, L.; PRICOPIE, R.; SALMI, J.; SCOTT, P. (ed.). The European Higher Education Area: between Critical Reflections and Future Policies. Cham: Springer Open, 2015. p. 59-72. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-20877-0_5. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-20877-0_5. Acesso em: 21 out. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Levantamento das ações de internacionalização da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica e Resultados do GT de políticas de internacionalização. Brasília, DF: MEC/SETEC, 2017. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/relacoes-internacionais/assuntos/Documentos/ri-internacinalizacao/levantamento-das-acoes-de-internacionalizacao.pdf. Acesso em: 21 out. 2025.
CAPES. MERCOSUL Educacional. Brasília, CAPES, 22 mar. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programas-de-cooperacao-internacional-de-formacao-de-professores-da-educacao-basica/mercosul-educacional. Acesso em: 23 mar. 2025.
CAPES. Programa de Desenvolvimento Profissional para Professores de Língua Inglesa nos Estados Unidos (PDPI). Brasília, 19 set. 2020a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programas-de-cooperacao-internacional-de-formacao-de-professores-da-educacao-basica/programa-de-desenvolvimento-profissional-para-professores-de-lingua-inglesa-nos-estados-unidos-pdpi. Acesso em: 28 abr. 2025.
CAPES. Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores da Educação Básica no Canadá. Brasília, CAPES, 19 set. 2020b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programas-de-cooperacao-internacional-de-formacao-de-professores-da-educacao-basica/programa-de-desenvolvimento-profissional-de-professores-da-educacao-basica-no-canada-p. Acesso em: 28 abr. 2025.
CAPES. Programa de Desenvolvimento de Profissionais da Educação Básica na Irlanda. Brasília, CAPES, 19 set. 2020c. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programas-de-cooperacao-internacional-de-formacao-de-professores-da-educacao-basica/programa-de-desenvolvimento-de-profissionais-da-educacao-basica-na-irlanda. Acesso em: 20 abr. 2025.
DAMASCENO, L. L.; BETHÔNICO, M. G. F. Desenvolvimento profissional de professores de inglês das escolas públicas: um estudo avaliativo do PDPI sob a perspectiva de seus egressos. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 17, p. 318-335, 2020. DOI: https://doi.org/10.5747/ch.2020.v17.h486. Disponível em: https://journal.unoeste.br/index.php/ch/article/view/3709. Acesso em: 5 abr. 2025.
DIDRIKSSON, A. Reformulación de la cooperación internacional en la educación superior de América Latina y el Caribe. 2005. In: La Educación superior en el siglo XXI: visión de América Latina y el Caribe. Caracas: UNESCO/CRESALC, 1997. v. 2, p. 1055-1080. (Respuestas, 5).
GAZZOLA, A. L.; DIDRIKSSON, A. Prefacio. In: GAZZOLA, A. L.; DIDRIKSSON, A. (ed.) Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Caracas: IESALC-UNESCO, 2008. p. 9-19.
GIMENEZ, T.; PASSONI, T. P. Políticas linguísticas e suas consequências não planejadas: o programa Inglês Sem Fronteiras e suas repercussões nos cursos de Letras. Calidoscópio, v. 14, n. 1, p. 115-126, 2016. DOI: https://doi.org/10.4013/cld.2016.141.10. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2016.141.10. Acesso em: 21 abr. 2025.
GOUGH, N. Locating Curriculum Studies in the Global Village. Journal of Curriculum Studies, v. 32, n. 2, p. 329-342, 2000. DOI: https://doi.org/10.1080/002202700182790. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/002202700182790. Acesso em: 21 abr. 2025.
GRANJA, C. D.; CARNEIRO, A. M. O programa Ciência sem Fronteiras e a falha sistêmica no ciclo de políticas públicas. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 29, n. 110, p. 183-205, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002801962. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/n4BNgqb3M9bvBPVqRqPgMCp. Acesso em: 21 abr. 2025.
JACOMEL, M. C. W.; ARANTES, E. C.; GIACOMASSI, P. C. Inglês Instrumental na Educação Profissional e Tecnológica: Relatos de Experiência. Revista CBTecLE, Coletânea Brasileira sobre Tecnologias e Linguagens na Educação, v. 7, n. 2, p. 192-209, 2023. Disponível em: https://revista-cbtecle.cps.sp.gov.br/index.php/CBTecLE/article/view/1142. Acesso em: 21 abr. 2025.
KNIGHT, J. Internationalization remodeled: definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, v. 8, n. 1, p. 5-31, 2004. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315303260832. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1028315303260832. Acesso em: 21 abr. 2025.
LEASK, B. Internationalizing the curriculum. New York: Routledge, 2009.
LEASK, B. Using formal and informal curricula to improve interactions between home and international students. Journal of Studies in International Education, v. 13, n. 2, 205-221, 2009.
MIGNOLO, W. D. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. 1. ed. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 7-22. Disponível em: https://libreria.clacso.org/publicacion.php?p=164&c=13. Acesso em: 21 abr. 2025.
MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
MOREIRA, A. F. B. O atual processo de internacionalização do campo do currículo, estratégias e desafios. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 37, p. 45-61, 2012.
MOROSINI, M. C. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar em revista, n. 28, pp. 107-124, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/k4qqgRK75hvVtq4Kn6QLSJy. Acesso em: 21 out. 2025.
PACHECO, J. A. Estudos curriculares, génese e consolidação em Portugal. Educação, Sociedade & Culturas, n. 38, p. 151-168, 2013. Disponível em: https://ojs.up.pt/index.php/esc-ciie/article/view/329. Acesso em: 21 out. 2025.
PASSONI, T. P. Language without Borders (English) Program: a study on English language ideologies. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 19, n. 2, p. 329-360, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201913661. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/4nrZxL5BZWBnypfLQZMtbJt. Acesso em: 21 out. 2025.
PASSONI, T. P.; EL KADRI, M. S.; OLIVEIRA, L. C. Internacionalização da Educação Básica: reflexões sobre os Parâmetros Nacionais pela ótica da Abordagem do Ciclo de Políticas. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, e1872, 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-72. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/74639. Acesso em: 28 abr. 2025.
PINAR, W. F. International handbook of curriculum studies. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2003a.
PINAR, W. F. What is curriculum theory? Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2003b.
SILVA, K. C. P. A educação como ponte estratégica Brasil – África: internacionalização da educação superior pública nos governos Lula e Dilma (2003 – 2014). In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR, 2014, Sorocaba/SP. Anais... Sorocaba: Universidade de Sorocaba – UNISO, 2014. p. 1-11.
STALLIVIERI, L.; MARTINEZ, K. L. Brain drain ou brain gain: uma análise construtiva do Programa Ciência sem Fronteiras. In: LUNA, J. M. F.; SEHNEM, P. R. (org.). O Programa Ciência sem Fronteiras em Avaliação. 1. ed. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 81-99.
THIESEN, J. S. Internacionalização dos currículos na educação básica: concepções e contextos. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 991-1017, out./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p991-1017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/34932. Acesso em: 21 out. 2025.
THIESEN, J. S. Políticas curriculares, Educação Básica brasileira, internacionalização: aproximações e convergências discursivas. Educação e Pesquisa, v. 45, e190038, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945190038. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/99G6fThFygFYqSHJZFrkvmM. Acesso em: 21 out. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Poliana Quintiliano Silvesso de França, Déborah Marinho de Carvalho Ortega, Thaissa Moreira Prado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).














1.png)


