Dialogues and Reflections on the Design of Polytechnic Education in Arts classes. Challenges and possibilities

Authors

  • Giovane do Nascimento Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), Campos dos Goytacazes/RJ
  • Carlim Silva Paravidino Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Santo Antônio de Pádua, RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v19n12017p7-24

Keywords:

Contemporary Art Teaching, Politecnia, Aesthetic training, Education for work

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the issues that concern aesthetic formation from the contemporary teaching of Art in a school where the proposal of education is based on the Marxist assumptions of education. Our work proposes to carry out a theoretical study about polytechnics in order to point out the possibilities and impossibilities of working in this perspective, making it dialog with the current model of Art teaching of recent times. In this sense, an attempt has been made to analyze to what extent it is possible the omnilateral formation of the individual, that is, a multilateral and integral formation of the human being, and how the teaching of art can be engaged in this process. With this, we will be seeking a training that enables the production and enjoyment of three dimensions, namely: science, art and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Giovane do Nascimento, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutor em Políticas Públicas e Formação Humana (UERJ). Professor associado da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). E-mail: giovanedonascimento@gmail.com.
  • Carlim Silva Paravidino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense campus Santo Antônio de Pádua, RJ
    Mestre em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Especialista em Metodologia do Ensino de Artes com licenciatura em Artes Visuais. E-mail: carlimsilva2007@gmail.com.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. 3ª ed. São Paulo: Paz e Terra. Tradução de Wolfgang Leo Maar, 2000.

ADORNO, T.W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BARBOSA, Ana Mae.(org.) Inquietações e mudanças no ensino da Arte. São Paulo: Ed Cortez, 2002.

________. (org.) Arte-Educação: leitura no subsolo. São Paulo: Editora Cortez,1997.

BITTENCOURT, Cândida Alayde de Carvalho. Arte e educação: da razão instrumental à racionalidade emancipatória. 1ª ed. (2004), 3ª reimpr. /Curitiba: Juruá, 2009.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros curriculares nacionais: arte: 1° e 2º ciclos / Secretaria de Educação Fundamental. 2. ed. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2000.

CIAVATTA, M. Trabalho como Princípio Educativo. Dicionário de Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro: Fundação FioCruz, 2008.

FERRAZ, M. Heloisa e FUSARI, M.F. Metodologia do Ensino da Arte. São Paulo: Cortez, 1993.

FISCHER, Ernest. A necessidade da arte. Rio de janeiro: Guanabara, 1987.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. O trabalho como princípio educativo no projeto de educação integral de trabalhadores – Excertos In: COSTA, Hélio da e CONCEIÇÃO, Martinho. Educação Integral e Sistema de Reconhecimento e certificação educacional e profissional. São Paulo: Secretaria Nacional de Formação – CUT, 2005.

HOKHEIMER, M. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. Os Pensadores. São Paulo, Abril Cultural, 1980

JUNIOR, J. S. Omnilateralidade. Dicionário de Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro: Fundação FioCruz, 2008.

JUNIOR, João Francisco Duarte. Por que arte-educação? 22ª Edição. Papirus Editora. Coleção Ágere. São Paulo, 2012.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural. Livro I, Tomo I, 1985.

MARX, Karl. Textos sobre Educação e ensino. 4ª ed. São Paulo. Centauro, 2004.

médio. Brasília: MEC/Inep, 2006.

REIS, Ronaldo Rosas. Educação e Estética: ensaios críticos sobre arte e formação humana no pós-modernismo. SP – Cortez, 2005.

SAVIANI, D. O choque teórico da Politecnia. In: Trabalho, educação e saúde. Fiocruz. Rio de Janeiro, 1(1):131-152, 2003.

SAVIANI, D; DUARTE, N. (Orgs.) Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores associados, 2012.

Published

03-07-2017

Issue

Section

Original articles

How to Cite

NASCIMENTO, Giovane do; PARAVIDINO, Carlim Silva. Dialogues and Reflections on the Design of Polytechnic Education in Arts classes. Challenges and possibilities. Revista Vértices, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 7–24, 2017. DOI: 10.19180/1809-2667.v19n12017p7-24. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/5936.. Acesso em: 22 jul. 2024.