Digital games and Blended Learning in language learning: a case study with high school students

Authors

  • Elaine Teixeira da Silva Centro Universitário São José de Itaperuna (UniFSJ), Itaperuna/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v19n12017p25-34

Keywords:

Blended Learning, Languages, Digital games

Abstract

Contemporary language teaching can turn to a tool provided by the development of digital technologies - digital games. This resource is used by the vast majority of students, and its attractive features allow for meaningful learning. This method can be classified as Blended Learning since students use games to learn without the physical presence of the teacher, but still favor face-to-face learning. To verify digital games as a tool for teaching languages and for Blended Learning, a questionnaire created in Google Forms was shared with 67 interviewees with four questions related to the theme. It is a quantitative research supported by the contributions of Kenski (2007), Mattar (2011), Mendes (2011), Prensky (2012), and Tori (2010). among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elaine Teixeira da Silva, Centro Universitário São José de Itaperuna (UniFSJ), Itaperuna/RJ
    Especialista em Ensino de Língua Espanhola (UCAM) e Especialista em Estudos de Língua Portuguesa e de Literatura Brasileira (UniFSJ). Professora da SEEDUC/RJ – Campos dos Goytacazes/RJ e do Centro Universitário São José de Itaperuna (UniFSJ) – Itaperuna/RJ – Brasil. Email: elaine.ts@gmail.com.

References

ALLAN, Luciana. Escola.com: como as novas tecnologias estão transformando a educação na prática. Barueri, SP: Figurati, 2015.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LIMA, Marcos Túlio da Silva. Jogo Digital como ferramenta de apoio ao ensino aprendizagem de língua estrangeira moderna para crianças. In: SBIE, 2007. Anais... p.146-149. Disponível em:< http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/643/629> Acesso em 12 maio 2016.

MATTAR João. Guia de educação á distância. São Paulo: Cengage Learning, 2011. Portal Educação.

MENDES, Thiago G. Jogos digitais como objeto de aprendizagem: apontamentos para uma metodologia de desenvolvimentos. Disponível em<http://www.sbgames.org/sbgames2011/proceedings/sbgames/papers/art/full/92067.pdf>. Acesso em: 22 nov.2015.

PRENSKY, Marc. Aprendizagem baseada em jogos digitais. Tradução de Eric Yamagute; revisão técnica de Romero Tori e Denio Di Lascio. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.

SANTANA, Bianca. Materiais didáticos digitais e recursos educacionais abertos. In: SANTANA, Bianca; ROSSINI, Carolina; PRETTO, Nelson De Lucca (Org.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas políticas públicas. 1. ed., 1 imp. Salvador: Edufba; São Paulo: Casa da Cultura Digital, 2012.

TORI, Romero. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.

TUMOLO, Celso. Recursos digitais e aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Ilha do Desterro, Florianópolis, n. 66, p.203-238, jan./jun. 2014. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/2175-8026.2014n66p203/27363>. Acesso em: 12 maio 2016.

Published

03-07-2017

Issue

Section

Original articles

How to Cite

TEIXEIRA DA SILVA, Elaine. Digital games and Blended Learning in language learning: a case study with high school students. Revista Vértices, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 25–34, 2017. DOI: 10.19180/1809-2667.v19n12017p25-34. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/6186.. Acesso em: 22 jul. 2024.