The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)

Authors

  • Aline Couto da Costa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
  • Aryanne Gonçalves Guimarães Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/R

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n32020p501-516

Keywords:

Park, School, Teaching, Non-formal space

Abstract

In general, the city has formal and non-formal educational spaces. Among the possibilities, there is the urban park, which is often not fully utilized due to problems, such as, lack of use and appropriation, lack of maintenance and security, abandonment, crime, etc. However, if taken care of, it can provide benefits for education and the city. In this context, the article aims to present a requalification project of Parque da Cidade in Macaé (Brazil), characterizing it as a non-formal educational space of quality, in order to enhance its use and appropriation by citizens, including the school community, through the creation areas of coexistence, recreation, sport, culture and others. For this, the methodology involved bibliographic and documentary research, field research and project development. The results indicate that it is possible to create urban public spaces that can stimulate the use of parks for educational purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aline Couto da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutora em Arquitetura pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2016). Professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: alinecoutoarquitetura@gmail.com.
  • Aryanne Gonçalves Guimarães, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/R
    Graduanda em Arquitetura e Urbanismo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: aryanneeg@hotmail.com.

References

AZEVEDO, G. A. N.; TÂNGARI, V. R.; RHEINGANTZ, P. A. Do Espaço Escolar ao Território Educativo: o lugar da arquitetura na conversa da escola de educação integral com a cidade. Rio de Janeiro: UFRJ, FAU, PROARQ, 2016.

GEHL, J. Cidade para pessoas. São Paulo: Editora Perspectiva, 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUIMARÃES, A. G. Parque da Cidade em Macaé-RJ: Requalificação por meio de Propostas Participativas e Urbanismo Tático. 2020. Trabalho Final de Graduação (Bacharelado em Arquitetura e Urbanismo) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes, 2020.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Portal do IBGE. 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rj/macae/panorama. Acesso em: 27 set. 2019.

JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não formais de educação para a formação da cultura científica. Em Extensão, v. 7, n. 1, 2008.

LEFEBVRE, H. O direito à cidade. São Paulo: Centauro, 2009.

MICHAELIS. Moderno Dicionário da Língua Portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 1998.

MACAÉ, RJ. Prefeitura Municipal de Macaé. Portal da Prefeitura Municipal de Macaé. Disponível em: http://www.macae.rj.gov.br. Acesso em: 1 set. 2019.

MACEDO, S. S.; SAKATA, F. G. Parques Urbanos no Brasil = Brazilian Urban Parks. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2010.

QUEIROZ, R. M. et al. A caracterização dos espaços não formais de educação científica para o ensino de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011. Anais […]. Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2011.

SOUZA, J. R. Anteprojeto de reabilitação do parque da cidade do município de Macaé, RJ. 2018. 89 f. Monografia (Especialização em Arquitetura e Urbanismo) – Instituto Federal Fluminense, Campos dos Goytacazes, RJ, 2018.

Published

28-11-2020

Issue

Section

Thematic Dossier: “Pensar e Fazer a Cidade: Educação e Desenvolvimento Local”

How to Cite

COSTA, Aline Couto da; GUIMARÃES, Aryanne Gonçalves. The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil). Revista Vértices, [S. l.], v. 22, n. 3, p. 501–516, 2020. DOI: 10.19180/1809-2667.v22n32020p501-516. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528.. Acesso em: 22 jul. 2024.