Memory in motion: construction of the Project of Education of Rural Population

Authors

  • Carolina de Cássia Ribeiro de Abreu Faculdade de Medicina de Campos
  • Silvia Alicia Martinez Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20040009

Keywords:

Education of rural population, Social movements, Public policies, Rural development

Abstract

This article presents an experience of committed participation, from 1999 to 2003, of a group of workers from the land settlement Zumbi dos Palmares, in the municipality of Campos dos Goytacazes, along with other organizations – CPT (Pastoral Land Commission), UENF (University of Norte Fluminense Darcy Ribeiro) and MST (Brazil´s Landless Workers Movement). The objective of this project is to contribute for the implementation of a Rural School as part of a project of rural development. The experience was characterized by a participative methodology involving meetings, seminars and mobilizations, which resulted in significant moments of collective construction of knowledge, and aiming at an effective educational action which values the culture and identity of those living in the country. Two years later, this article is a historical register that may facilitate the elaboration of other strategies for the realization of the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carolina de Cássia Ribeiro de Abreu, Faculdade de Medicina de Campos
    Mestre em Políticas Sociais/UENF; professora da Faculdade de Medicina de Campos.
  • Silvia Alicia Martinez, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro
    Doutora em Educação PUC/Rio; Professora Associada da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro.

References

CALDART, R. S.; CERIOLI, P. R. Por uma educação básica do campo. Texto para reflexão e debate. Versão preliminar. 1998. (mimeo.) 21p.

ESCOLA FAMÍLIA AGRÍCOLA. Prazer em conhecer, alegria em conviver. Coleção Alternância educativa e desenvolvimento local, n. 1, 2002. 43 p.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000, 134p.

KOLLING, E. J.; NELY, I.; MOLINA, M. C. Por uma educação básica do campo: memória. Unb, n. 1, 1999. 96p.

MST. Como fazemos a escola de educação fundamental. Caderno de Educação, n. 9. 1999. 48p.

MST. Pedagogia da Terra: acompanhamento às escolas. Boletim de Educação n. 8, jul. 2001. 64 p.

TORRES SANTOMÉ, J. Política educativa, multiculturalismo e práticas culturais democráticas nas salas de aula. Revista Brasileira de Educação, n. 4, jan/fev/mar/abr, 1997.

VENDRAMINI, Célia Regina. Terra, trabalho e educação: experiências sócio-educativas em assentamentos do MST. Ijuí: UNIJUÍ, 2000. 232 p.

ZINGA, M. R. M. Discutindo a questão da representação política entre os beneficiários da reforma agrária: um estudo de caso sobre construção de organizações de base no assentamento Zumbi dos Palmares, Campos dos Goytacazes, RJ. (Monografia de Conclusão de Graduação), UENF/CCH, fev. 2002, 57 p.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

ABREU, Carolina de Cássia Ribeiro de; MARTINEZ, Silvia Alicia. Memory in motion: construction of the Project of Education of Rural Population. Revista Vértices, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 39–56, 2010. DOI: 10.5935/1809-2667.20040009. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20040009.. Acesso em: 22 nov. 2024.