Linguistic approach to creative writing: a walk through the places where creativity manifests itself
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v25n22023.19124Keywords:
linguistic creativity, creative writing, text productionAbstract
This article describes the phenomenon of creativity through an approach that focuses on linguistic aspects, beyond the narrative level of linguistic-literary description, based on the main theories of Linguistics. The concept of linguistic creativity, a phenomenon that only manifests itself in human language, is little explored and known in Languages and Literature, although it is extremely productive for writing practices, inside and outside the classroom. In the first part of the article, the concepts of writing, creative writing, creativity and linguistic creativity are discussed; in the second one, the relations between linguistic theories and creativity are discussed based on the concepts of phrase, paradigm, recursion, change, variation and grammaticalization; in the third part, we bring some points from the works of Guimarães Rosa. In the final considerations, we emphasize the expansion of the sense of “creativity”, in order to encompass all textual productions, as a means of making these productions more expressive. This work adopted a bibliographic review as a research methodology.Downloads
References
ABREU, A. S. O design da escrita: redigindo com criatividade e beleza, inclusive ficção. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2008.
ALENCAR, E. M. L. S. Criatividade no contexto educacional: três décadas de pesquisa. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 23, n. spe, p. 45-49, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722007000500008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/BdYTHTgkdgj9KpP8shwNPtK/?lang=pt. Acesso em: 12 fev. 2023.
ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. S. Criatividade: Múltiplas perspectivas. 3. ed. Brasília: Editora UnB, 2003.
ANTUNES, C. A criatividade na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2009.
BAGNO, M. Não é errado falar assim! Em defesa do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
CEZARIO, M. M.; VOTRE, S. Sociolinguística. In: MARTELOTTA, M. E. (org.). Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2020. p. 141-156.
COSTA, M. A. Estruturalismo. In: MARTELOTTA, M. E. (org.). Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2020. p. 113-126.
COULMAS, F. Escrita e sociedade. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
COUTINHO, E. F. Guimarães Rosa: um alquimista da palavra. In: ROSA, J. G. Ficção Completa. Vol. I. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994. p. 11-24.
CRIATIVIDADE. In: Grande Dicionário Houaiss. São Paulo: UOL, 2022. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br/corporativo/apps/uol_www/v6-0/html/index.php#0. Acesso em: 27 nov. 2022.
CUNHA, A. F. Funcionalismo. In: MARTELOTTA, M. E. (org.). Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2020. p. 157-176.
DUARTE, I. Uso da língua e criatividade. In: FONSECA, F. I.; DUARTE, I. M.; FIGUEIREDO, O. (org.). A linguística na formação do professor de Português. Porto: Centro de Linguística da Universidade do Porto, 2000. p. 107-123.
DUBOIS, J. et al. Dicionário de Linguística. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2014.
FRANCHI, C. Criatividade e gramática. São Paulo: SE/CENP, 1991.
FUZER, C. Realizações linguísticas e instanciação de gêneros na perspectiva sistêmico-funcional. Delta: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 34, n. 1, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/38995. Acesso em: 12 fev. 2023.
HIGOUNET, C. História concisa da escrita. 10. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
KENEDY, E. Gerativismo. In: MARTELOTTA, M. E. (org.). Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2020. p. 127-140.
KENEDY, E. Curso básico de linguística gerativa. São Paulo: Contexto, 2013. 299 p.
MARCHIONI, R. Escrita criativa: da ideia ao texto. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2021.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MASSAUD, M. Dicionário de termos literários. 12. ed. São Paulo: Cultrix, 2013.
MORAES, G. M. L.; ALENCAR, E. M. L. S. Percepção de professores de Língua Portuguesa sobre criatividade em produções textuais discentes. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 32, n. 4, p. 743-753, out./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-166X2015000400017. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000400743&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 12 fev. 2023.
OLIVEIRA, Z. M. F. de. Fatores influentes no desenvolvimento do potencial criativo. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 27, n. 1, p. 83-92, 2022. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estudos/article/view/7129. Acesso em: 12 fev. 2023.
PAES, W. E.; SILVA, C. M. D. As concepções de criatividade na Base Nacional Comum Curricular de Língua Portuguesa. Vértices (Campos dos Goitacazes), v. 23, n. 2, p. 425-436, 2021a. DOI: https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n22021p425-436. Disponível em: https://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15943. Acesso em: 12 fev. 2023.
PAES, W. E.; SILVA, C. M. D. As ideias do linguista Carlos Franchi: linguagem, gramática e criatividade. Revista Educação Pública, v. 21, n. 8, 2021b. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/8/as-ideias-do-linguista-carlos-franchi-linguagem-gramatica-e-criatividade. Acesso em: 12 fev. 2023.
ROBINSON, K. Somos todos criativos: os desafios para desenvolver uma das principais habilidades do futuro. São Paulo: Benvirá, 2019.
RODRIGUES, F. L. F. A produção de texto na perspectiva da escrita criativa. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 4, n. 1, p. 5-13, 2015. Disponível em: http://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/1289. Acesso em: 12 fev. 2023.
ROSA, J. G. A menina de lá. In: ROSA, J. G. Primeiras estórias. 49. reimp. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001a. p. 67-72.
ROSA, J. G. Fita Verde no cabelo: nova velha estória. In: ROSA, J. G. Ave, palavra. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985. p. 81-82.
ROSA, J. G. Partida do audaz navegante. In: ROSA, J. G. Primeiras estórias. 49. reimp. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001b. p. 166-175.
SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2006.
WEF. World Economic Forum. The Future of Jobs Report 2020. Disponível em: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf. Acesso em: 22 jan. 2023.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Washington Elias Paes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).