Internationalization in education: a reflective analysis of the Extension Project “Science at the Border”: expanding the boundaries of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v27n12025.23503

Keywords:

outreach project, Science at the border, internationalization, interdisciplinarity

Abstract

This article presents a reflective analysis of the experience carried out within the extension project “Science at the Border” (Soja et al., 2023), aiming to discuss its contributions to the promotion of interdisciplinary practices and the strengthening of internationalization in education. The research adopts a qualitative approach in order to identify the structural elements of the project's pedagogical proposal that highlight its formative potential. The developed reflection demonstrates that extension project initiatives grounded in interdisciplinarity not only foster the integration of teaching, research, and outreach, but also expand the possibilities for the internationalization of education by promoting dialogue among different cultures, forms of knowledge, and territories. In this sense, the relevance of university extension is reinforced as a tool for social transformation and civic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paluma Dionizia Gomes Costa Silva
    Mestranda pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Rio Claro, SP – Brasil. E-mail: paluma.silva@unesp.br.
  • Maria Antonia Ramos Azevedo, São Paulo State University
    Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, São Paulo, SP e Livre Docente em Pedagogia Universitária pela UNESP, Rio Claro, SP. Professora da UNESP, Rio Claro, SP – Brasil. E-mail: maria.antonia@unesp.br. 
  • Ana Cecilia Soja, Instituto Federal Fluminense Campus Bom Jesus do Itabapoana/RJ
    Doutora em Astronomia pelo Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da Universidade de São Paulo (IAG-USP). Professora do Instituto Federal Fluminense Campus Bom Jesus do Itabapoana (IFF-BJ), Bom Jesus do Itabapoana, RJ – Brasil. E-mail: ac.soja@gmail.com.

References

ABRUCIO, F. L. Gestão escolar e qualidade da educação: um estudo sobre dez escolas paulistas. In: Estudos & Pesquisas Educacionais. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2013.

ARROYO, M. G. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1381-1416, out./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/WGyPfcRb7yFJPmFsj5pSxPx/. Acesso em: 14 jul. 2025.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 3. reimp. da 1. ed. Lisboa: Edições 70, 2011.

BORJA, R. Educación, globalización y sociedad del conocimiento. In: BROVETTO, J.; MIX, M.; PANIZZI, W. A educação superior frente a Davos. Porto Alegre: UFRGS, 2003. p. 34-77.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, nº 243, p. 49-50, 19 dez. 2018. Disponível em: https://www.semesp.org.br/legislacao/resolucao-cne-ces-no-7-de-18-de-dezembro-de-2018/.Acesso em: 15 abr. 2025.

BUARQUE, C. A universidade na encruzilhada. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

DE WIT, H. Internationalization of Higher Education: The Need for a More Ethical and Qualitative Approach. Journal of International Students, v. 10, n. 1, p. i–iv, 2020. DOI: https://doi.org/10.32674/jis.v10i1.1893. Disponível em: https://www.ojed.org/index.php/jis/article/view/1893. Acesso em 15 abr. 2025.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.

FELICETTI, V. L.; SPICER-ESCALANTE, M. L.; BRITO, R. O.; GUILHERME, A. A. Internacionalización en la Educación Básica brasileña: desafíos en la formación docente. Revista Iberoamericana de Educación, v. 93, n. 1, p. 33–44, 2023. DOI: https://doi.org/10.35362/rie9315870. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/5870. Acesso em: 25 jul. 2025.

HARTMANN, E. Bologna goes global: a new imperialism in the making? Globalisation, Societies and Education, London, v. 6, n. 3, p. 207-220, 2008. DOI: https://doi.org/10.1080/14767720802343308. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14767720802343308. Acesso em: 15 abr. 2025.

IFMS. Instituto Federal do Mato Grosso do Sul. Edital no 044/2020. Edital de apoio à participação e Formação de mulheres extensionistas nas ciências exatas, engenharias, tecnologia e computação. Campo Grande: PROEX/IFMS, 2020. Disponível em: https://selecao.ifms.edu.br/perfil/outras/mulheres-extensionistas-ci%C3%AAncias-edital-no-044-2020. Acesso em: 15 abr. 2025.

KNIGHT, J. Internationalization remodeled: definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, v. 8, n. 1, p. 5-31, 2004. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315303260832. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1028315303260832. Acesso em: 15 abr. 2025.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. São Paulo; Rio de Janeiro: Record, 2001.

SOJA, A. C.; SILVA, P. D. G. C.; SOJA, S. J.; CANDIDO, T. O.; SIGARINI, A. V. C.; MORAES, M. E. R.; MATOS, T. B. S. Reflexões sobre o projeto de extensão Ciência na Fronteira: expandindo os limites do conhecimento. Extensão Tecnológica: Revista de Extensão do Instituto Federal Catarinense, Blumenau, v. 9, n. 18, p. 209-222, 2023. DOI: https://doi.org/10.21166/rext.v9i18.2154. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/RevExt/article/view/2154. Acesso em: 21 abr. 2025.

Published

03-09-2025

How to Cite

SILVA, Paluma Dionizia Gomes Costa; AZEVEDO, Maria Antonia Ramos; SOJA, Ana Cecilia. Internationalization in education: a reflective analysis of the Extension Project “Science at the Border”: expanding the boundaries of knowledge. Revista Vértices, [S. l.], v. 27, n. 1, p. e27123503, 2025. DOI: 10.19180/1809-2667.v27n12025.23503. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/23503.. Acesso em: 7 sep. 2025.