The use of photographs and conceptual maps in the significant learning process of water resources

Authors

  • Renata Ezequiél da Rocha Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ
  • Marizângela Faustino França Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ
  • Breno Fabrício Terra Azevedo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n22020p321-335

Keywords:

Water resources, Photography, Interdisciplinarity, Meaningful learning, Concept maps

Abstract

This article presents the application of a didactic sequence with 9th grade students from two Junior High Schools in the municipalities of Itaperuna and Porciúncula, both in the state of Rio de Janeiro. We addressed the classroom theme “water resources”, using the Problem-Based Active Learning methodology as well as the integration of Art and Science, based on Ausubel's Theory of Meaningful Learning. The work aimed at raising student awareness about the importance of water resources using photographic language. To identify the subsumers, a brainstorming survey was carried out followed by activities with texts, videos and debates. After this, photographs were taken and concept maps were drawn up, culminating in an exhibition for the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Renata Ezequiél da Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ
    Professora de Ciências da Rede Municipal de Itaperuna/RJ. Mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense ‒ Campos dos Goytacazes/RJ ‒ Brasil. E-mail: rerocha18@yahoo.com.br.
  • Marizângela Faustino França, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ
    Professora de História na Rede Estadual de Ensino do Rio de Janeiro e na Rede Municipal de Porciúncula/RJ. Mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense ‒ Campos dos Goytacazes/RJ ‒ Brasil. E-mail: mafafra@yahoo.com.br.
  • Breno Fabrício Terra Azevedo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutor em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). Professor do Mestrado Profissional em Ensino e suas Tecnologias, Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica e Engenharia de Computação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense ‒ Campos dos Goytacazes/RJ ‒ Brasil. E-mail: brenoter@gmail.com.

Published

30-07-2020

Issue

Section

Thematic Dossier: "Tecnologias Digitais na Educação: estratégias inovadoras"

How to Cite

ROCHA, Renata Ezequiél da; FRANÇA, Marizângela Faustino; AZEVEDO, Breno Fabrício Terra. The use of photographs and conceptual maps in the significant learning process of water resources. Revista Vértices, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 321–335, 2020. DOI: 10.19180/1809-2667.v22n22020p321-335. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15395.. Acesso em: 23 nov. 2024.