Pedagogical use of mobile phones: research and development resources

Authors

  • Alex Botelho Mamari
  • Silvia Cristina Freitas Batista Instituto Federal Fluminense
  • Patricia Alejandra Behar Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5935/1809-2667.20110026

Keywords:

Mobile Learning, Mobile phones, MLE Moodle, MyMLE, Mobile Study

Abstract

Mobile learning (m-learning) is the field of research that investigates how the use of mobile devices can contribute to learning. This study considers that mobile phones, due to their popularization and related technological advances, may contribute to educational practices. Therefore, this article presents and examines tools for developing educational resources for mobile phones. Thus, after presenting different aspects related to m-learning, the paper describes and analyzes some tools found in MLE-Moodle. This is a plugin that extends the functionality of the virtual environment Moodle for mobile phones. In addition, the study presents MyMLE and Mobile Study, programs that enable the preparation of materials for mobile phones.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alex Botelho Mamari
    Bacharelando em Sistemas de Informação, IF Fluminense Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes, RJ. Bolsista CNPq. E-mail: alex.mamari@gmail.com
  • Silvia Cristina Freitas Batista, Instituto Federal Fluminense
    Professora de Matemática do IF Fluminense Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes, RJ. Mestre em Ciências de Engenharia pela UENF, doutoranda em Informática na Educação pela UFRGS. E-mail: silviac@iff.edu.br
  • Patricia Alejandra Behar, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    Professora do Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS. Doutora em Ciência da Computação pela UFRGS. E-mail: patricia.behar@ufrgs.br 

References

BATISTA, S. C. F.; BEHAR, P. A. M-learning e Matemática: mapeando recursos e modalidades educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), v. 7, n. 3, p. 1-11, dez. 2009.

CARVALHO, J.; CARRIL, I.; DIAS, A.; ISPÁN, Z.; JACK, J.; KEEGAN, D.; KISMIHÓK, G.; MILEVA, N.; PAULSEN, M. F.; REKKEDAL, T.; SIMPSON, B. The Role of Mobile Learning in Europe Today. 2008. Disponível em: <http://www.exact.ie/ebook/mobilelearning/>. Acesso em: 15 jan. 2011.

DIAS, A.; KEEGAN, D.; KISMIHOK, G.; MILEVA, N.; REKKEDAL, T. Achievements of Mobile Learning Today. 2008a. Disponível em: <http://www.exact.ie/ebook/achievements/>. Acesso em: 15 jan. 2010.

DIAS, A.; CARVALHO, J.; KEEGAN, D.; KISMIHOK, G.; MILEVA, N.; NIX, J.; REKKEDAL, T. Introdução ao Mobile Learning. 2008b. Disponível em: <http://www.ericsson.com/ericsson/corpinfo/programs/the_role_of_mobile_learning_in_european_education/products/wp/socrates_wp1_portuguese.pdf >. Acesso em: 15 jan. 2010.

MLE-MOODLE. MLE-Moodle. 2009. Disponível em: <http://mle.sourceforge.net/mlemoodle/index.php?lang=en>. Acesso em: 4 mar. 2011.

MOODLE. Background - Moodle Docs. 2009. Disponível em: <http://docs.moodle.org/en/Background>. Acesso em: 19 mar. 2011.

SÁ, M.; CARRIÇO, L. Supporting End-User Development of Personalized Mobile Learning Tools. In: JACKO, J. A (Ed.). Human-Computer Interaction, part IV, HCII. Berlin/Heidelberg, Germany: Springer, LNCS, v. 5613, p. 217-225, 2009. doi: 10.1007/978-3-642-02583-9_25

SACCOL, A. Z.; SCHLEMMER, E; BARBOSA, J. L. V.; REINHARD, N.; SARMENTO, C. M-Learning ou Aprendizagem com Mobilidade: um estudo exploratório sobre sua utilização no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO - ENANPAD, 32., 2007, Rio de Janeiro, RJ. Anais ... Rio de Janeiro, RJ: ANPAD, 2007. p. 1-16.

SHARPLES, M; ARNEDILLO SÁNCHEZ, I; MILRAD, M; VAVOULA, G. Mobile Learning: small devices, big issues. In: BALACHEFF, N.; LUDVIGSEN, S.; JONG, T.; LAZONDER, A.; BARNES, S. (Ed.). Technology-Enhanced Learning: principles and products. Netherlands: Springer, 2009. p. 233-249. doi: http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4020-9827-7

SOUZA, E. M-learning no Processo Educativo. In: BARROS, D. M. V.; NEVES, C.; SEABRA, F.; MOREIRA, J. A.; HENRIQUES, S. (Org.). Educação e Tecnologias: reflexão, inovação e práticas. Lisboa, Portugal. 2011. p. 426 – 431. eBook. Disponível em: <http://livroeducacaoetecnologias.blogspot.com/>. Acesso em: 18 abr. 2011.

TESORIERO, R.; FARDOUN, H.; GALLUD, J.; LOZANO, M.; PENICHET, V. Interactive learning panels. In: Jacko, J. A. (Ed.). Human-Computer Interaction, part IV, HCII. Berlin/Heidelberg, Germany: Springer, LNCS, v. 5613, p. 236-245, 2009. doi: 10.1007/978-3-642-02583-9_27

TRAXLER, J. Current State of Mobile Learning. In: ALLY, M. (Ed.). Mobile learning: transforming the delivery of education and training. Canada: AU Press, 2009. p. 9-24. eBook. Disponível em: <http://www.aupress.ca/books/120155/ebook/99Z_Mohamed_Ally_2009-MobileLearning.pdf>. Acesso em: 7 mar. 2011.

Issue

Section

Original articles

How to Cite

MAMARI, Alex Botelho; BATISTA, Silvia Cristina Freitas; BEHAR, Patricia Alejandra. Pedagogical use of mobile phones: research and development resources. Revista Vértices, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 79–92, 2011. DOI: 10.5935/1809-2667.20110026. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1809-2667.20110026.. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)