The application of a didactic sequence with comics for the development of socio-emotional skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v26n12024.21858

Keywords:

technical courses, socio-emotional skills, educational technology, comic books

Abstract

This article aims to present the results of a didactic sequence implementation that sought to analyze how the use of educational technology and comic books can contribute to the development of socio-emotional skills required by the job market. The development of the didactic sequence included workshops aimed at understanding comic books and the production of an online magazine with the objective of developing socio-emotional skills. This research adopts a qualitative methodological approach, characterized as exploratory and action research. The analysis results highlighted the relevance of educational technology as a pedagogical resource, the pedagogical potential of comic books, and how the workshops conducted for the production of the online magazine facilitated the development of socio-emotional skills. The research provided students with the opportunity to develop socio-emotional skills, thus contributing to the studies of Brazilian Technical and Vocational Education and Training. Based on the participants' responses, it was possible to identify some important factors: contributions from leadership to improve school management and contributions from the association between leadership and school management to improving teaching in TVET.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Geiza Lessa Sobral da Conceição, Rede Municipal de Educação de Aracaju/SE
    Mestra em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal Fluminense (2023). Professora concursada da Rede Estadual de Ensino de Sergipe e da Rede Municipal de Educação de Aracaju/SE – Brasil. E-mail: geizasobral1974@gmail.com.
  • Breno Fabrício Terra Azevedo, Instituto Federal Fluminense
    Doutor em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Mestrado Profissional em Ensino e suas Tecnologias (MPET), Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) e Engenharia de Computação no Instituto Federal em Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: brenoter@gmail.com.  
  • Adelson Siqueira Carvalho, Instituto Federal Fluminense
    Doutor em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor no curso de Engenharia de Controle e Automação, Mestrado Profissional em Ensino e suas Tecnologias (MPET) e Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) do Instituto Federal em Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: adelsonsc@gmail.com.

References

AZEVEDO, B. F. T. Minerafórum: um recurso de apoio para análise qualitativa em fóruns de discussão. 2011. 204 f. Tese (Doutorado) – Curso de Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação do Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/49337. Acesso em: 13 fev. 2023.

BANCO MUNDIAL. Competências e empregos: uma agenda para a juventude. Washington: [S.l.], 2018. 38 p. Disponível em: https://atlasdasjuventudes.com.br/biblioteca/competencias-e-empregos-uma-agenda-para-a-juventude/. Acesso em: 7 mar. 2022.

BERLINGERI, M. M. Competências socioemocionais e mercado de trabalho: um estudo para o caso brasileiro. 2018. 59 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Programa de Pós-Graduação em Economia – Área: Economia Aplicada, Departamento de Economia, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2018. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96131/tde-17092018-115134/publico/MatheusMBerlingeri_Corrigida.pdf. Acesso em: 8 dez. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 maio 2022.

BRASIL. Lei nº 14.645, de 02 de agosto de 2023. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a educação profissional e tecnológica e articular a educação profissional técnica de nível médio com programas de aprendizagem profissional, e a Lei nº 8.742, de 7 de dezembro de 1993, para dispor sobre isenção do cômputo de determinados rendimentos no cálculo da renda familiar per capita para efeitos da concessão do Benefício de Prestação Continuada (BPC). Brasília, DF: Presidência da República, 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/lei/L14645.htm. Acesso em: 9 ago. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. 600 p. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 7 set. 2022.

CORDEIRO, E. P.; LIMA, A. F.; MOTA, A. P.; ARANTES, M. M. Promoção de habilidades socioemocionais na educação de jovens e adultos. Revista Cocar, Belém, v. 10, n. 19, p. 311-334, jan./jul. 2016. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/797. Acesso em: 17 mar. 2022.

EISNER, W. Narrativas gráficas de Will Eisner. São Paulo: Devir, 2005.

FIRMINO, J. P. R.; RODRIGUEZ, N. Competências socioemocionais. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A., 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOLEMAN, D. Inteligência emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Tradução de: Fabiano Morais. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

GOLEMAN, D. Trabalhando com a inteligência emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1998.

GONDIM, S. M. G.; MORAIS, F. A.; BRANTES, C. A. A. Competências socioemocionais: fator-chave no desenvolvimento de competências para o trabalho. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, Florianópolis, v. 14, n. 4, p. 394-406, dez. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpot/v14n4/v14n4a06.pdf. Acesso em: 9 mar. 2022.

MENDONÇA, H. A. Construção de Jogos e uso de realidade aumentada em espaços de criação digital na educação básica. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 216-246.

MORAN, J. M. A contribuição das tecnologias para uma educação inovadora. Contrapontos, Itajaí, v. 4, n. 2, p. 347-356, maio/ago. 2004. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/785. Acesso em: 9 ago. 2024.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10. ed. Campinas, SP: Papirus, 2005.

OCDE. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômicos. Estudos das OCDE sobre competências: competências para o progresso social? o poder das competências socioemocionais. São Paulo: Fundação Santillana, 2015. 140 p. Disponível em: https://www.fundacaosantillana.org.br/publicacao/estudos-da-ocde-sobre-competencias-competencias-par. Acesso em: 17 mar. 2023.

RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2010.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

TOZONI-REIS, M. F. C. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: Iesde Brasil S.A., 2009.

VERGUEIRO, W. (org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2022.

VERGUEIRO, W. Histórias em quadrinhos e serviços de informação: um relacionamento em fase de definição. Datagramazero: Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 2, abr. 2005. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/001502706.pdf. Acesso em: 7 set. 2022.

WOYCIEKOSKI, C.; HUTZ, C. S. Inteligência emocional: teoria, pesquisa, medida, aplicações e controvérsias. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 22, n. 1, p. 1-11, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722009000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/fYtffQ8jhwz7Dn3sNGKzRwt/?lang=pt. Acesso em: 8 ago. 2024.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

27-08-2024

How to Cite

CONCEIÇÃO, Geiza Lessa Sobral da; AZEVEDO, Breno Fabrício Terra; CARVALHO, Adelson Siqueira. The application of a didactic sequence with comics for the development of socio-emotional skills. Revista Vértices, [S. l.], v. 26, n. 1, p. e26121858, 2024. DOI: 10.19180/1809-2667.v26n12024.21858. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/21858.. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)