Think-Pair-Share method combined with the use of an online simulator: contributions and challenges for the study of Analog Electronics in Technical Education
DOI:
https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n22020p241-260Keywords:
Active Methodologies, Think-Pair-Share, SimulatorAbstract
In the educational context, active methodologies are guidelines that orient pedagogical action in which the student is the protagonist of his learning process. This article aims to present the analysis of contributions and challenges of using the Think-Pair-Share active-learning technique, supported by the use of an online simulator, for the teaching and learning process of rectifiers, in Analog Electronics classes of a technical course in Industrial Automation. The research was qualitative, of the pedagogical intervention type. The data, collected by pre-test and post-test, observation during the application of a didactic sequence and questionnaire, showed that the proposal brought significant contributions to the teaching-learning process, although there was some resistance in terms of more participatory postures.Downloads
References
ALMEIDA; M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
BAQUERO, R. Vygotsky e a aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia dos estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.
CLARK, R. M. A; DICKERSON, S. J. A Case Study of Post-Workshop Use of Simple Active Learning in an Introductory Computing Sequence. IEEE Transaction son Education, v. 61, n. 3, p. 167-176, 2018.
CODINA, L. Revisiones bibliográficas sistematizadas: procedimientos generales y framework para Ciencias Humanas y Sociales. 2018. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universitat Pompeu Fabra, Departamento de Comunicación, Barcelona, Espanha, 2018. Disponível em: https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/34497/Codina_revisiones.pdf. Acesso em: 16 mar. 2020.
CURY, H. N.; BISOGNIN, E.; BISOGNIN, V. A análise de erros como metodologia de investigação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA, ProfMat, 2009, Viana do Castelo. Actas […]. Viana do Castelo, Portugal: Associação de Professores de Matemática, 2009. p. 1-12. Disponível em: http://www.apm.pt/files/142359_CO_Cury_Bisognin_Bisognin_4a36c5d50a09a.pdf. Acesso em: 16 mar. 2020.
DAMIANI, M. F. et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de educação, n. 45, p. 57-67, 2013.
DOURADO, A.; GIANELLA T. Ensino Baseado em Simulação na Formação Continuada de médicos: análise das Percepções de alunos e Professores de um Hospital do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 4, n. 38, p. 460-469, 2014.
DUQUEVIZ, B. C. Tecnologias Digitais: sentidos atribuídos por adolescentes à aprendizagem de língua estrangeira. 2017. 152 f. Tese (Doutorado em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde) – Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/23598/1/2017_BarbaraCristinaDuqueviz.pdf. Acesso em: 13 mar. 2020.
FERRAZ, A. T. Propósitos epistêmicos para a promoção da argumentação em aulas investigativas de física. 2015. 175 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Instituto de Física e Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-25112015-151619/pt-br.php. Acesso em: 10 ago. 2019.
FINO, C. N. Vygotsky e a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP): três implicações pedagógicas. Revista Portuguesa de educação, v. 14, n. 2, p. 273-291, 2001.
FLORINDO, V. A. Ensino de Função Afim: uma proposta para um curso de pré-cálculo no Moodle. 2016. 140 f. (Trabalho de Conclusão de Curso) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense, Campos dos Goytacazes, 2016.
KADDOURA, M. Think Pair Share: A Teaching Learning Strategy to Enhance Students’ Critical Thinking. Educational Research Quarterly, v. 36, n. 4, p. 3-24, 2013.
LIMA, M. et al. Metodologia Ativa: um estudo de caso no ensino médio técnico integrado no IFMS campus Nova Andradina. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE GESTÃO, DESENVOLVIMENTO E INOVAÇÃO, EIGEDIN, 3., 2019, Naviraí. Anais […]. Naviraí: UFMS, 2019. v. 3, n. 1, p. 1-20. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/EIGEDIN/article/view/8749. Acesso em: 18 out. 2019.
MCTIGHE, J.; LYMAN JR., F. T. Cueing Thinking in the Classroom: the promise of theory-embedded tools. Educational Leadership, v. 45, n. 7, p. 18-24, 1988.
MELLO, E. F. F.; TEIXEIRA, A. C. A interação social descrita por Vigotski e a sua possível ligação com a aprendizagem colaborativa através das tecnologias em rede. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2011, Caxias do Sul. Anais […]. Caxias do Sul: ANPED Sul, 2011. p. 1-15.
MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. S; MORALLES, O. E. T. (org.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG, PROEX, 2015. p. 15-33. (Coleção Mídias Contemporâneas, 2).
MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. 2. ed. São Paulo: EPU, 2011.
NASCIMENTO, N. G. As tecnologias digitais no espaço acadêmico como instrumentos na construção do conhecimento do design de moda. 2014. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, 2014.
NÚÑEZ, I. B. Vygotsky, Leontiev e Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber Livro, 2009.
PAULA, L. A. L. Jovens e novas formas de cognição: algumas reflexões sobre a escola. In: ARANHA, G.; SHOLL-FRANCO, A. Caminhos da neuroeducação. Rio de Janeiro: Ciências e Cognição, 2012. cap. 1, p. 9-22.
PERSAUD, V.; PERSAUD, R. Increasing Student Interactivity using a Think-Pair-Share model with a Web-based Student Response System in a Large Lecture Class in Guyana. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, IJEDICT, v. 15, n. 2, p. 117-131, 2019.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Vozes, 1995.
REIS, A. F. M. V. Think Pair Share, TPS: aplicação no ensino fundamental I. 2017. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Projetos Educacionais de Ciências) – Escola de Engenharia de Lorena da Universidade de São Paulo, Lorena, SP, 2017.
SILVA, D. F. A metodologia ativa Peer Instruction e o uso do aplicativo Socrative: possibilidades de aprendizagem no curso técnico de marketing. 2019. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, SP, 2019.
SLONE, N. C.; MITCHELL, N. G. Technology-based adaptation of think-pair-share utilizing Google drive. Journal of teaching and Learning with Technology, v. 3, n. 1, p. 102-104, 2014.
SOUZA, C. S.; IGLESIAS, A. G.; PAZIN-FILHO, A. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais–aspectos gerais Medicina, Ribeirão Preto [online], v. 47, n. 3, p. 284-292, 2014.
UMAM, K. et al. The Effect of Think-Pair-Share Cooperative Learning Model Assisted with ICT on Mathematical Problem Solving Ability among Junior High School Students. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON COMPUTERS IN EDUCATION (ICCE), 25., 2017, New Zealand. Anais […]. New Zealand: Asia-Pacific Society for Computers in Education, 2017.
VALES, J. F.; SANTOS, N. V. Metodologia ativa como ferramenta de ensino e aprendizagem no curso técnico de logística. South American Development Society Journal, v. 4, n. 10, p. 146-155, 2018.
VARGA, C. et al. Relato de Experiência: o Uso de Simulações no Processo de Ensino-aprendizagem em Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 2, n. 33, p. 291-297, 2009.
VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Tradução Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: ARTMED, 1998.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Caroline Cortes de Oliveira dos Santos, Karina Terra de Souza, Silvia Cristina Freitas Batista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors of the manuscript submitted to Vértices, hereby represented by the corresponding author, agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant Vértices the right of first publication.
At the same time the work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon its content for any legal purpose, even commercially, provided the original work is properly cited.
Authors will not receive any material reward for the manuscript and Essentia Editora will make it available online in Open Access mode, through its own system or other databases.
Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in Vértices (eg, publish in institutional repository or as book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to disseminate and distribute the post-print (ie final draft post-refereeing) or publisher's version/PDF at online information sources (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any time after the first publication of the article by Vértices.
Essentia Editora may make normative, orthographic and grammatical changes in the originals in order to maintain the standard language, with the final consent of the authors.
The content and opinions expressed in the manuscript are the sole responsibility of the author (s).