Think-Pair-Share method combined with the use of an online simulator: contributions and challenges for the study of Analog Electronics in Technical Education

Authors

  • Caroline Cortes de Oliveira dos Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Campos dos Goytacazes/RJ
  • Karina Terra de Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Campos dos Goytacazes/RJ
  • Silvia Cristina Freitas Batista Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n22020p241-260

Keywords:

Active Methodologies, Think-Pair-Share, Simulator

Abstract

In the educational context, active methodologies are guidelines that orient pedagogical action in which the student is the protagonist of his learning process. This article aims to present the analysis of contributions and challenges of using the Think-Pair-Share active-learning technique, supported by the use of an online simulator, for the teaching and learning process of rectifiers, in Analog Electronics classes of a technical course in Industrial Automation. The research was qualitative, of the pedagogical intervention type. The data, collected by pre-test and post-test, observation during the application of a didactic sequence and questionnaire, showed that the proposal brought significant contributions to the teaching-learning process, although there was some resistance in terms of more participatory postures.

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Author Biographies

  • Caroline Cortes de Oliveira dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Campos dos Goytacazes/RJ
    Licenciada em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert - ISEPAM (2013-2018). Mestranda em Ensino e suas Tecnologias pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: carolinecortes26@gmail.com.
  • Karina Terra de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense), Campos dos Goytacazes/RJ
    Bacharela em Engenharia de Controle e Automação (IFFluminense). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: karina.souza@iff.edu.br.
  • Silvia Cristina Freitas Batista, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos-Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutora em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: silviac@iff.edu.br.

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Published

04-08-2020

Issue

Section

Thematic Dossier: "Tecnologias Digitais na Educação: estratégias inovadoras"

How to Cite

SANTOS, Caroline Cortes de Oliveira dos; DE SOUZA, Karina Terra; BATISTA, Silvia Cristina Freitas. Think-Pair-Share method combined with the use of an online simulator: contributions and challenges for the study of Analog Electronics in Technical Education. Revista Vértices, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 241–260, 2020. DOI: 10.19180/1809-2667.v22n22020p241-260. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15403.. Acesso em: 22 jul. 2024.

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