Teaching of reading and literacy: evaluation of mobile apps in the early years of Elementary School

Authors

  • Valéria Nascimento Moreira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/R
  • Silvia Cristina Freitas Batista Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
  • Ingrid Ribeiro da Gama Rangel Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ

DOI:

https://doi.org/10.19180/1809-2667.v22n22020p298-320

Keywords:

Mobile apps, The teaching of reading and literacy, Quality evaluation

Abstract

Mobile apps can be good didactic resources, favoring different pedagogical actions. However, it is important to make a careful selection of the app for educational purposes, and evaluate the aspects that can influence the objectives. This article aims to present a quality analysis of six apps with the potential to support the teaching of reading and literacy. The evaluation was made by four teachers in early Elementary School, during a short course organized for this purpose. The research had a qualitative character, and the data, collected through an evaluation form and analyzed based on theoretical references, made it possible to observe positive features and some limitations in the apps.

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Author Biographies

  • Valéria Nascimento Moreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/R
    Professora da Escola Municipal Dr. Luiz Sobral e Assistente Social do Instituto Estadual de Cardiologia Aloysio de Castro. Mestranda do Programa de Mestrado Profissional em Ensino e suas Tecnologias (MPET) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: vnmoreira.vm@gmail.com.
  • Silvia Cristina Freitas Batista, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutora em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora Titular atuando no Mestrado Profissional em Ensino e suas Tecnologias (MPET) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro – Campos dos Goytacazes/RJ – Brasil. E-mail: silviacbatista@gmail.com.
  • Ingrid Ribeiro da Gama Rangel, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense (IFFluminense) Campus Campos Centro, Campos dos Goytacazes/RJ
    Doutora em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Professora no Mestrado Profissional em Ensino e suas Tecnologias (MPET) do– Brasil. E-mail: ingridribeirog@gmail.com.  

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Published

30-07-2020

Issue

Section

Thematic Dossier: "Tecnologias Digitais na Educação: estratégias inovadoras"

How to Cite

MOREIRA, Valéria Nascimento; BATISTA, Silvia Cristina Freitas; RANGEL, Ingrid Ribeiro da Gama. Teaching of reading and literacy: evaluation of mobile apps in the early years of Elementary School. Revista Vértices, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 298–320, 2020. DOI: 10.19180/1809-2667.v22n22020p298-320. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15402.. Acesso em: 22 jul. 2024.

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